Flyndretinden 828 moh

På vakre Grytøya, beliggende like nord for Harstad, ligger toppene tett. Om en tar utgangspunkt i en primærfaktor på hundre meter, består den lille øya av i alt 12 fjelltopper. Disse toppene strekker seg fra 759 til 1012 meter over havet, med Toppen som den laveste og Nona som den høyeste toppen. Lengst sørvest på øya ligger toppen med det flotte navnet, Flyndretinden. Turen opp til Flyndretinden er langt fra den fineste turen en kan gå her ute, men i likhet med nesten samtlige andre topper på øya, skuffer heller ikke Flyndretinden når det kommer til utsikt. Om en velger korteste vei byr turen opp fra Alvestad på smått utrolige 2 kilometer, noe som gjør denne turen til den korteste av dem alle her ute. Her er turbeskrivelsen fra turen min til Flyndretinden.

Startstedet Alvestad, som er det greieste alternativet og utgangspunktet jeg valgte da jeg besøkte Flyndretinden, ligger omlag 13 kilometer fra fergeleiet på Bjørnå. En følger veien vestover langs øya, i retning Grøtavær. Omlag to kilometer før en kommer til Grøtavær passerer en Alvestad. Midt i Alvestad, på veiens høyeste punkt, er det en svak høyrekurve. Turstart er om lag 150 meter etter denne svingen. På høyre side av veien vil du nå se et hvitt hus med torv på taket.

Etter å først ha referert til parkeringsmuligheter i nærheten av dette hvite huset, kom jeg etter publisering av turen i kontakt med eieren av huset. Denne hyggelige mannen, med navn Pål Alvereng, gir grønt lys for parkering på hans eiendom, så lenge han ikke har behov for plassen selv. Parkering kan gjøres på gruset plass ved veien, der hvor en gårdsvei fører ned mot noen naust. Men ta gjerne kontakt med Pål før du starter turen, og forhør deg om at parkering er i orden. Skulle han trenge plassen selv den aktuelle dagen, henviser han deg videre til annen egnet plass, hvor du kan stå parkert mens du er på tur.

Fra start følger du jordet øst for det hvite huset, i retning bergene du nå ser på andre siden av enga. Du skal nå runde vestsiden av disse bergene, og følge et sauetråkk opp langs etter bergene. Skogen er glissen og fin å gå gjennom. Etter omlag 200 høydemeter dreier du litt mot venstre og fortsetter til du treffer en liten bekk. (Denne er ikke avmerket på kartet.) Denne bekken er fin å følge hele veien opp til skoggrensen. I siste partiet av skogen følger du en markert bekkedal videre opp. Her blir det mot slutten brattere, før terrenget flater ut de siste 300 høydemetrene opp mot toppen.

Vel oppe på toppen av Flyndretinden blir en møtt av en relativt svær toppvarde, og en kan nå nyte førsteklasses utsikt i de fleste retninger. Av toppene på øya imponerer nok nå Stortussen i nordøst, aller mest, mens en nok har den aller flotteste utsikten i retning sørvest, og ned mot alle de flotte øyene og holmene utenfor Grøtavær. Mot vest kan en nå også studere ryggen som kommer opp fra Småtindfjellet. Om en ønsker en noe mer spennende og luftigere tur til Flyndretinden, er det mulig å ta turen via Småtindfjellet, med start fra Småtindaksla. Retur fulgte samme vei som opp, og tross til dels bratt terreng hvor en måtte ta det litt med ro, ble returen unnagjort på en knapp time.

TURDATA:

Turlengde: 4 kilometer

Høydemeter: 800

Tidsforbruk: 2 timer

Turdato: 1. juni 2015

Last ned GPX sporlogg.

flyndretinden-254

Startstedet Alvestad, sett fra enden av jordet en følger fra start.

flyndretinden-255

Opp langs sauetråkket, på baksiden av bergene.

flyndretinden-256

flyndretinden-259

Ferdig med de første 200 høydemetrene og har her dreid mot nord.

flyndretinden-260

flyndretinden-262

Sørvest-siden av Flyndretinden. Fulgte midten av bildet på vei opp i retning snøfeltet øverst, som jeg deretter fulgte videre opp.

flyndretinden-265

På tur opp langs bekken.

flyndretinden-267

Fulgte kanten av snøfeltet opp.

flyndretinden-268

flyndretinden-270

Flott utsikt ned mot Grøtavær.

flyndretinden-272

Oppe og ferdig med bekkedalen, hvor terrenget flater ut.

flyndretinden-277

flyndretinden-278

Videre opp mot toppen.

flyndretinden-280

Sørgående hurtigrute har forlatt Harstad og er i ferd med å seile ut Toppsundet.

flyndretinden-283

Opp siste del av ryggen.

flyndretinden-287

Den svære toppvarden på Flyndretinden kommer til syne.

flyndretinden-291

flyndretinden-295

Utiskt mot sørvest.

flyndretinden-296

flyndretinden-299

Hattfjellet og Stortussen med utsikt videre i retning nord/nordøst.

flyndretinden-301

Utsikt mot nordøst. Til venstre sees ryggen mellom Hattfjellet og Stortussen, mens en til høyre ser Flyndretindens punkt 813. Bakenfor sees ryggen mellom Stortussen og Litjetussen.

flyndretinden-303

Utsikt mot sørøst, mot Grytøyas to høyeste topper, Storgalten og Nona. Midt i bildet sees Storvatnet, mens en bakenfor ser inn deler av Dalsdalen.

flyndretinden-304

Toppsundet.

flyndretinden-309

Ryggen som kommer opp fra Småtindfjellet. Utsikt mot vest.

flyndretinden-311

På vei ned ryggen på retur. Nærmest til venstre i bildet sees Elgen og den lille stranden ytterst på Elgsnes.

flyndretinden-314

Grøtavær.

flyndretinden-317

Ned mot startstedet og Alvestad.

flyndretinden-320

På vei ned langs bekkedalen.

flyndretinden-321

Traff på et par nysgjerrige ulldotter på vei ned.

flyndretinden-324

Bare sjarmøretappen over den grønne eng, gjenstår..

flyndretinden-328

Flyndretinden sett fra bilvinduet på vei hjem.