Grønfjellet 1146 moh

Grønfjellet er et fjell beliggende i Bardu kommune, nærmere bestemt ved Innset og Bardus mest kjente vann, Altevatnet. Fjellet er nok et av Bardu kommunes mest kjente fjell, ettersom det ligger så nærme hyttene her, og ettersom det ferdes utrolig masse folk i området rundt Altevatnet. Grønfjellet er sannsynligvis også den toppen i området rundt Altevatnet, med flest besøk. Særlig rundt påsketider, har nok svært mange hyttefolk og turgåere tatt turen opp på vanlige ski, opp gjennom årene. Her er turbeskrivelsen fra turen min til Grønfjellet.

Fra E6 på Setermoen tar en av og følger riksvei 847 mot Innset. En følger så veien videre opp til øverste demning og øverste parkering ved Altevatnet. Med nybrøytet område parkerte jeg bilen ved øverste parkeringsplass og gjorde meg klar til start. Viktig: Husk parkeringsavgift på kroner 30,- pr. døgn for parkering ved Altevatnet.

En ser opp mot den slake østsiden som jeg fulgte opp, allerede fra start, ettersom fjellet ligger rett ovenfor Altevasshytta, i nordvestlig retning. Jeg startet å gå oppover den slake siden i godt tempo. Med minus 17 var det friskt i starten, men jeg fikk fort varmen i meg tross alt.

Jeg gikk for korteste vei mot toppen, og uansett hvor en legger sporet er det aldri brattere enn omlag 20 grader på det bratteste. Fulgte siden opp øst for den markerte bekkedalen. Videre fulgte jeg siden opp mot punkt 896 og derfra videre i retning av punkt 1074. Herfra måtte jeg ned noen få meter før siste stigning opp mot toppen gjensto. Ikke overraskende var det hardt og avblåst på hele turen min opp til Grønfjellet denne dagen.

Etter halvannen times marsj sto jeg på toppen av Grønfjellet. Her var det en vindpreget varde i vinterdrakt som møtte meg. Fra toppen av dette nokså slake og kjedelige fjellet, har en om ikke annet nydelig utsikt, da spesielt i østlig retning innover langs det store og lange Altevatnet. Bardus høyeste fjell, Rohkunborri, sees blant annet også godt herfra, hvor det troner som en konge noen mil lengre inne langs vatnet.

Jeg hadde opprinnelig planlagt å gå videre vestover og innom Veslfjellet (1063 moh), men grunnet hardt og avblåst føre valgte jeg å la være og startet heller jakten min på pudder og bedre snøforhold, til nedkjøringen ned fra Grønfjellet. Dette fant jeg heldigvis bare ved å trekke noen hundre meter lengre mot nord i siden. Urørt pudder og fantastiske forhold for noen fine svinger, ble det faktisk. Herlig.

Jeg gikk turen min til Grønfjellet i et nydelig vær, den 11. februar 2013. Totalt brukte jeg like over 2 timer på denne turen, som er en slak og enkel topptur som de aller fleste med beina i behold vil komme greit ifra, enten det er sommer eller vinter.

GjonfjOst_01

Klar for avmarsj fra parkeringsplassen ved Altevatnet.

GjonfjOst_02

Fra start.

GjonfjOst_03

Det slake Grønfjellet til venstre, med den enda slakere ryggen til Kopparskardtinden til høyre i bildet.

GjonfjOst_04

Nordover mot ryggen til Kopparskardtinden og Røyevassberget.

GjonfjOst_05

GjonfjOst_07

Inn Altevatnet med Lifjellet til venstre, Kistefjellet i midten og Rohkunborri til høyre i bildet.

GjonfjOst_08

En slipper iallefall skrednerver på tur til Grønfjellet..

GjonfjOst_09

Tilbake mot startstedet med Salvasskardfjellet i bakgrunnen.

GjonfjOst_10

I retning vest.

GjonfjOst_11

Etter kort tid fikk jeg endelig nyte solens stråler over Salvasskardfjellet.

GjonfjOst_12

I retning nord.

GjonfjOst_14

Utsikt mot Salvasskardet, hvor jeg som liten gutt gikk på ski sammen med familien min.

GjonfjOst_15

Mot nord sees mange høye topper på grensen mellom Bardu og Målselv.

GjonfjOst_16

Mot vest.

GjonfjOst_17

Oppe ved punkt 1074 begynte utsikten å bli bra. Lengst bak i midten sees Bardus høyeste fjell, Rohkunborri.

GjonfjOst_18

Meg ved punkt 1074.

GjonfjOst_20

Oppe ved varden på Grønfjellet.

GjonfjOst_21

GjonfjOst_22

Litt lengre vest sees naboen Veslfjellet, som jeg opprinnelig hadde tenkt meg innom på samme turen.

GjonfjOst_23

GjonfjOst_25

Påskestemning i begynnelsen av februar..

GjonfjOst_27

Hardt og avblåst på vei opp, men litt lengre nord i siden fant jeg drømmeforhold for noen fine svinger på vei ned.

GjonfjOst_28

GjonfjOst_29

GjonfjOst_30

Salvasskardet bader i sol..

GjonfjOst_32

GjonfjOst_34

Sporene mine opp til Grønfjellet.

GjonfjOst_35

GjonfjOst_36

GjonfjOst_37

GjonfjOst_38

Ruten jeg gikk. Blå strek på retur.

GjonfjOst_39

Startsted og topp merket med rødt.