Høgfjellet 1235 moh

I Salangen kommune finnes en av Sør-Troms’ aller flotteste samling av tinder og fjell. Sentralt i midten ruver de majestetiske Elveskardtindan, mens en lengst sør i massivet finner den høyeste toppen, Reitetinden. I vest omkranses disse flotte tindene av Ånefinntinden og Reitetindan, mens en lengst nord i dette området finner Høgfjellet. De vakre “etasjevatnene” som ligger i området rundt alle disse mektige tindene, sørger for å gi fjellvandreren på tur her, en helt spesiell og unik opplevelse. Mens Høgfjellet har vært med i Salangen og Lavangens “30-trim” og dermed har merket rute til topps, er Elveskardtindans nordøstre topp, som vi besøkte i samme turen – i likhet med flere av de andre toppene her, noe mer krevende å nå. Her er turbeskrivelsen min fra turen vår til Høgfjellet og Elveskardtindans nordøstre topp.

Startstedet Håkavik, ligger på vestsiden av halvøya som toppene ligger på, rett opp av Salangsfjorden og med Mjøsundet og Andørja på andre siden av fjorden. Fra Sjøvegan tar kjøreturen omlag 20 minutter.

Vi parkerte bilene på en liten parkeringslomme, like nord for broen som går over Håkavikelva, langs den smale veien som går ut til Håkavik og videre til Lavangsnes.

Fra start fulgte vi veien noen hundre meter sørover, før vi kom til avkjørselen og gården hvor det er satt opp skilt og merket med “Høgfjellet” og “Reitetindan”. Fra start har en god sti å følge opp gjennom skogen, langs østsiden av Håkavikelva.

Etter omlag 2 kilometer var vi over skoggrensen, hvor vi allerede kunne nyte flott utsikt ned til fjorden og over mot toppene på Andørja, samt mot de mange og flotte Elveskard -og Reitetindan.

Etterhvert som en er over skogen, dreier en nå i rett østlig retning på vei opp ryggen, som ligger på sørsiden av Fjelltverrelven. Her er fortsatt god sti å følge videre oppover. Stien følger ryggen til omlag 750 moh, her fortsetter stien bak og på nordøstsiden av ryggen, som fører videre opp mot Høgfjellet. Kent-Hugo lot seg friste veldig av å få gå den bratte nordvestryggen til Høgfjellet, men uten å oppnå viljen sin, ble det til at vi fulgte den merkede stien som går på “fremsiden” av fjellet.

Vi fulgte stien helt bort til østsiden av Høgfjellet, i lettgått terreng, til vi var på rundt 1000 meters høyde. Her sto vi overfor turens hittil bratteste bakke, på tur opp nordøstryggen til Høgfjellet. Her er greit å gå, siste partiet opp blir som sagt noe brattere, men uten at det på noe slags vis blir vanskelig.

Vi var oppe på toppen av Høgfjellet etter omlag 2 timer og 15 minutter, etter et race uten like fra mannen i front.. Muligens var ikke tempoet så ekstremt, men for en noe trøtt og sliten kar, (les; undertegnede), var det en stor prøvelse å skulle holde følge med “maskinen” fra Nord-Troms.

På toppen er det en flott varde på kanten av stupet, samt gjestebok. Fra toppen kunne vi nyte en herlig og flott utsikt, i magisk kveldssol, omkranset av noen tåkedotter rundt om. Oppholdet på toppen av Høgfjellet ble av det korte slaget, ettersom vinden på toppen var ufyselig sur og kald. Men vakkert så det holder er utsikten fra toppen, mot blant annet toppene på Andørja, samt Fakstinden, Løksetinden og fjorden. Sist men ikke minst, har en den aldeles storslåtte utsikten mot de fantastisk flotte Elveskardtindan i sør, som nok må trekkes frem som selve høydepunktet, sett fra Høgfjellet.

Fra toppen av Høgfjellet fortsatte vi i retning av punkt 1135, før vi tok fatt på den bratte nedstigningen ned mot skardet, mellom punkt 1135 og Elveskardtindans nordøstre topp. Her ned var det greit bratt, (les; jævlig bratt), men med utviselse av en smule forsiktighet gikk turen ned her likevel knirkefritt. Dog skal det sies at de omlag 200 høydemetrene ned til skardet mellom toppene, ganske sikkert er en etappe som ikke egner seg for alle, og noe “ti på topp-status” ville aldri denne ruten kunne fått..!

Om turen ned fra punkt 1135 var bratt og krevde konsentrasjon, var likevel det som ventet opp av skardet på andre siden, det som bekymret undertegnede mest.. Den bratte nordøstryggen til Elveskardtindans topp 1124, som vi nå skulle ta oss opp, så til dels utfordrende ut.

Nede i skardet på rundt 890 moh, kunne vi nyte synet av de flotte etasjevatnene, som herfra kan sees på begge sider av skardet. I vest ligger Elveskardvatnan i etasjer, mens en i øst kan se Melkevatnet og Sommarsetvatnet, også disse i etasjer ovenfor hverandre. Nå startet etappen jeg hadde fryktet mest, partiet opp til toppen av Elveskardtindans nordøstre topp, som var den av Elveskardtindan Kent Hugo måtte besøke på sin vei mot å fullføre sitt enorme prosjekt, “666 topper over 1000 meter i Troms”. (Dette smått ufattelige prosjektet kan du forøvrig følge om du besøker hjemmesiden hans; www.kugo.no.)

På tur opp den bratte nordøstryggen var det særdeles kjekt å ha en mann med over 500 bestegne topper over 1000 meter på samvittigheten, til å lede an. Var noen harde snøfelt på tur opp, og noen få småkrevende høydemeter å forsere på tur opp ryggen, som krevde litt klyving, uten at det noen gang var direkte vanskelig.

Vel oppe på ryggen hvor det flatet ut, og med bare siste lille fortopp igjen å forsere, var jeg enig med meg selv i at turen opp til den nordøstre toppen av Elveskardtindan hadde gått lettere enn først fryktet. Den siste lille toppen på ryggen, som på avstand fra Høgfjellet så krevende ut, viste seg å være helt kurant å ta seg opp på. Dermed kunne vi klyve oss opp de siste høydemetrene, slik at vi kunne stå på toppen av Elveskardtindans nordøstre topp i det en ny dag tok til.

Fra toppen kunne vi studere Reitetinden, høyeste topp i massivet, samt de andre Elveskardtindan. En titt tilbake mot toppen vi hadde stått på et par timer tidligere kunne foretas, og ellers kunne vi nyte den øvrige flotte utsikten, samt midnattssolen som nå var et faktum oppe på den vakre, blå himmel. Vår andre besøkte topp denne kvelden og natten kan neppe ha hatt så særlig mange besøkende før, noe vardefasilitetene blant annet vitnet om.

Fra toppen av nordøstre Elveskardtindan startet vi på returen som gikk ned mot skardet mellom 1124 og Elveskardtindans punkt 1258. Herfra startet vi på den noe slitsomme hjemveien, som i første omgang gikk ned til “øvste” Elveskardvatnet. På vei ned mot vatnet fulgte vi snøfeltene som lå her, før vi nede ved vatnet kunne ta fatt på en drøy kilometer lang etappe i skrått terreng, med mye stein og mye råtten snø som sentrale objekter langs vannkanten.

Etappen langs Elveskardvatnet var ikke av det fullt så herlige slaget, og vel fremme ved den nordvestlige kanten av vannet, var det bare å innse at “nederste” Elveskardvatnet også måtte passeres på vei hjem. Vel er de vakre og flotte disse “etasjevatnene”, men i de sene nattetimer, sliten og trøtt, og etter å ha tilbakelagt en smått grusom etappe i skrånende terreng langs det “øvste” vatnet, hadde nok humøret på turfølget vært noen hakk bedre på turen enn hva det var i dette øyeblikk..

Men, etter å ha krysset elven som renner mellom de to etasjevatnene, var det straks likere i det vi tok fatt på de knappe 200, også her, relativt bratte høydemetrene ned mot nederste vatn. På tur ned fulgte vi nordsiden av elven, før vi rundet det nederste Elveskardvatnet på høyre side.

Etter å ha passert siste vatnet var vi tilbake ved første ryggen som vi fulgte opp på vei mot Høgfjellet tidligere på kvelden, og herfra var det bare etappen på sti, ned gjennom skogen, som gjensto.

En noe travel Kent-Hugo, som nok ønsket seg pittelitt mere enn bare 2 timers nattesøvn før en ny morgen og jobb sto for tur, satte opp et durabelig tempo på vei ned gjennom skogen. Med i nærheten av en leopards topphastighet forsøkte jeg å henge meg på turfølget mitt i front, uten at jeg helt lyktes i dette. Men om ikke annet, så kunne vi begge to, ganske nøyaktig klokka 02.00 på natten, slenge sekkene våre i bilene og skifte klær, vel vitende om at vi hadde hatt en superfin tur. Begge hadde vi fått besøkt to nye topper som kunne føres opp (evt. krysses av) på våre respektive topplister, og ikke minst – glede oss over 2 timer i bil, i hver vår retning..

Totalt brukte vi 5 timer og 30 minutter på turen vår innom Høgfjellet og Elveskardtindans nordøstre topp. Totalt var turen på omlag 19 kilometer og 1600 høydemeter. Vi gikk turen den 12. juni 2013, mens vi var nede ved bilene igjen i det kalenderen viste 13. juni.

En tur til Høgfjellet er en nydelig tur som virkelig kan anbefales! Turen og ruten vi fulgte innom Elveskardtindans nordøstre topp er nok ikke noe alle behøver å vurdere og gjøre, men for enkelte, godt fjellvante folk som liker det bratt og litt utfordrende, vil nok likevel denne rundturen oppleves som greit overkommelig.

HogfjelletSal_01

Ved start i Håkavik.

HogfjelletSal_02

Fra start følger en traktorvei og etterhvert sti opp langs Håkavikelva.

HogfjelletSal_03

HogfjelletSal_04

Godt merket hele veien opp gjennom skogen.

HogfjelletSal_05

Mesteparten av skogen er unnagjort.

HogfjelletSal_06

Kent-Hugo på tur opp siste partiet av stien langs Håkavikelva.

HogfjelletSal_07

HogfjelletSal_08

Kugo fotograferer en av Elveskardtindan ved varden som står ved stidele til henholdsvis Høgfjellet og Reitetindan.

HogfjelletSal_09

Elveskardtindan.

HogfjelletSal_10

Vi har tatt fatt på etappen opp ryggen sør for Tverrfjellelva.

HogfjelletSal_11

Elveskardtindan og nederste Elveskarvatnet. Til venstre i bildet sees Elveskardtindans nordøstre topp som vi også besøkte på turen vår.

HogfjelletSal_12

HogfjelletSal_13

Høgfjellet.

HogfjelletSal_14

Elveskardtindans østre topp og deler av øvste Elveskarvatnet.

HogfjelletSal_15

På vei langs den merkede ruten, nordøst for Høgfjellet.

HogfjelletSal_16

Høgfjellet.

HogfjelletSal_17

HogfjelletSal_18

HogfjelletSal_19

HogfjelletSal_20

Kent-Hugo fremme ved punktet der hvor en starter stigningen opp nordøst-ryggen til Høgfjellet.

HogfjelletSal_21

På tur opp den brede ryggen.

HogfjelletSal_22

Opp siste del av ryggen.

HogfjelletSal_23

Oppe på toppryggen.

HogfjelletSal_24

Like under toppen.

HogfjelletSal_25

Undertegnede på toppen av Høgfjellet.

HogfjelletSal_26

Et vakkert skue mot nordvest.

HogfjelletSal_27

Utsikt mot Andørjas mange tusenmetringer.

HogfjelletSal_28

De fantastiske Elveskardtindan. 1124 som var vår andre topp for dagen, til venstre i bildet. Bak 1124 sees Reiteinden, mens en i midten ser Elveskardtindan 1258 og 1243.

HogfjelletSal_29

Utsikt ut Bergsvikskardet og videre sørøstover.

HogfjelletSal_30

Utsikt mot Sjøvegan og videre nordøstover.

HogfjelletSal_31

Etter et kort opphold på Høgfjellet satte vi kursen videre sør i retning Elveskardtindans nordøstre topp. Nærmest sees punkt 1135.

HogfjelletSal_32

På vei opp mot punkt 1135.

HogfjelletSal_33

Nesten oppe på punkt 1135, som vi gikk via på tur mot Elveskardtindans punkt 1124.

HogfjelletSal_34

Kugo nyter utsikten mot vest.

HogfjelletSal_35

På vei ned fra punkt 1135. Herfra så Elveskardtindans nordøstre topp rimelig grim ut.

HogfjelletSal_36

Elveskarvatnan, som ligger som to flotte “etasjevatn” ovenfor hverandre.

HogfjelletSal_37

HogfjelletSal_38

Rundkollen og Sommarsetvatnet.

HogfjelletSal_39

Elveskardtindan 1124, 1258 og 1243.

HogfjelletSal_40

I det bratte partiet på vei ned fra punkt 1135.

HogfjelletSal_41

Elveskardtindans nordøstre topp (1124).

HogfjelletSal_42

På vei ned mot skardet.

HogfjelletSal_43

Kent-Hugo nede i skardet mellom 1135 og 1124.

HogfjelletSal_44

Klar for høydemetrene opp til dagens andre topp.

HogfjelletSal_45

I skardet.

HogfjelletSal_46

Kent-Hugo leder an opp ryggen.

HogfjelletSal_47

Det gjaldt å klore seg fast i bratta..

HogfjelletSal_48

Tilbake mot 1135 hvor vi kom ned.

HogfjelletSal_49

HogfjelletSal_50

Øvste Elveskarvatnet og utsikt videre mot nordvest.

HogfjelletSal_51

Videre opp ryggen.

HogfjelletSal_52

I en liten travers opp ryggen.

HogfjelletSal_53

HogfjelletSal_54

Klar for traversen langs det lille snøfeltet opp ryggen.

HogfjelletSal_55

Kugo på ryggen, ventende på turfølget sitt..

HogfjelletSal_56

Klar for siste etappe langs toppryggen av den nordøstre toppen, som sees bak til venstre i bildet.

HogfjelletSal_57

HogfjelletSal_58

HogfjelletSal_59

Kent-Hugo like under toppen.

HogfjelletSal_60

Et par klyvetak opp siste partiet var alt som krevdes. Fra Høgfjellet så det atskillig vanskeligere ut..

HogfjelletSal_61

På toppen av Elveskardtindans nordøstre topp.

HogfjelletSal_62

Kugo på toppen av Elveskardtindans punkt 1124 med Høgfjellet bak.

HogfjelletSal_63

På vei ned fra 1124. Reitetinden til venstre og Elveskardtindans topp 1258 nærmest i bildet.

HogfjelletSal_64

HogfjelletSal_65

1243.

HogfjelletSal_66

På vei ned mot Elveskarvatnet. Bak til venstre sees Løksetinden, mens en til høyre i bildet ser dagens første besøkte topp.

HogfjelletSal_67

HogfjelletSal_68

En steinblokk som måtte ha rutsjet bare kort tid før vi passerte..

HogfjelletSal_70

HogfjelletSal_71

De to besøkte toppene.

HogfjelletSal_72

Partiet vi fulgte ned fra 1124 (midt i bildet.)

HogfjelletSal_73

Et islagt Elveskarvatn og de to toppene.

HogfjelletSal_74

Vi er klare for etappen ned fra øvste Elveskarvatnet. I bildet sees det nederste av de to Elveskarvatnan.

HogfjelletSal_75

HogfjelletSal_76

Fulgte kanten av vatnet på vei ned.

HogfjelletSal_77

HogfjelletSal_78

HogfjelletSal_79

Siden vi kom ned, fra det øvste vatnet. (Midt i bildet.)

HogfjelletSal_80

Vi er inne på den merkede ruten til Reitetindan.

HogfjelletSal_81

HogfjelletSal_82

Bare etappen gjennom skogen gjenstår.

HogfjelletSal_83

HogfjelletSal_84

Helikopter-show på himmelen da vi kom ned..

HogfjelletSal_85

Høgfjellet sett på vei hjem. (I midten av bildet.)

HogfjelletSal_86

De to besøkte toppene. Med zoom.

HogfjelletSal_87

Ruten vi gikk.

HogfjelletSal_88

Startsted og de to toppene merket med rødt.