Jamnfjellet 805 moh

På nordsiden av Grytøya, omtrent midt på øya som tilhører Harstad kommune, finner en det ganske så flate Jamnfjellet. Fjellets navn passer nok utmerket i beskrivelsen av denne toppen, ettersom Jamnfjellet virkelig ikke er av det majestetiske slaget, i motsetning til mange av de andre toppene på fjellrike Grytøya. Jamnfjellet skiller seg ut fra alle andre fjelltopper på øya, sett i lys av at samtlige av øyas mange andre topper er av det mye mer steile slaget. I min jakt etter en “snill” topp å bestige midtvinters, ble Jamnfjellet en februar-dag mitt valg av turmål, som den eneste aktuelle på Grytøya. En tur på ski til topps på Jamnfjellet er en tur alle kan gjennomføre, uansett skiutstyr og dimensjoner på “plankene”. Det greieste vil nok sannsynligvis være fjellski, men også på raske bortoverski kan en greit komme seg både opp og ned av Jamnfjellet med helse og ære i behold. Det samme gjelder for superlett randoutstyr, som jeg valgte å gå med på turen min til dette flate, jamne fjellet. Her er turbeskrivelsen fra turen min til Jamnfjellet.

Startstedet for en tur til Jamnfjellet er ved Dale på Grytøya. For å komme hit kreves der en fergetur på drøye kvarteret, om en da ikke råder over andre former for skyss over Toppsundet, eller allerede befinner seg på øya.

Over på andre siden tar en til venstre i krysset ved fergeleiet, og kjører vestover i retning Grøtavær. Etter en har kjørt gjennom den praktfulle “katedralen”, (les; Toppentunnelen), kommer en like etterpå frem til den lille grenda Dale, hvor en her tar av til høyre og følger den lille veien videre opp i retning husene som ligger her. Jeg parkerte bilen ved et av husene her, hvor en herfra blant annet kan følge traktorvei inn Dalsdalen, sommerstid.

Fra start fulgte jeg brøytet vei et lite stykke inn i retning Dalsdalen, før jeg etterhvert dreide i nordøstlig retning opp langs et jorde, med Storvassknausen som foreløpig mål. Allerede fra start kunne jeg nyte synet av praktfulle Nona, sett i vinterdrakt og i herlig februar-lys, og med rosa, små skyer som en ekstra liten piff på en ellers så praktfullt kulisse.

Etter å ha knotet meg over et piggtrådgjerde etter at jordet var tilbakelagt, fortsatte jeg oppover dalen i retning Storvatnet, først gjennom et nytt plantefelt, og senere gjennom bjørkeskog. Opp her hadde jeg et par dager gammelt skispor jeg fulgte, noe som gjorde at eget rutevalg enkelt og greit kunne sløyfes på tur opp gjennom skogen.

Etterhvert var jeg oppe hvor det flater ut oppe på Storvassknausen, og herfra kunne jeg nyte synet av blant annet Slåttheia, Flyndretindens punkt 813, Stortussens punkt 770 og Litjetussen, som nå alle var badet i februarsolas fantastiske stråler, i de respektive toppenes øvste parti.

Videre herfra fortsatte jeg ned i retning Storvatnet, som jeg krysset på langs. En lang og noe kjedelig etappe over vatnet ble det, før jeg over på vatnets nordside etterhvert kunne ta fatt på etappen opp og i retning ryggen til Jamnfjellet.

Det ble en så som så etappe opp til ryggen, på dårlig og avblåst føre, men da toppen av Nona såvidt kom til syne, steg humøret igjen på undertegnede. Et flott syn ble det etterhvert som jeg kom opp på ryggen, og Nona fremsto minst like flott sett fra nord, som den fremstår i sin sedvanlige “drakt”, sett fra sør.

Oppe på ryggen så det begredelig flatt og kjedelig ut videre opp i retning toppen og høyeste punkt, og opp ryggen var det knapt merkbart at en tok høydemeter i det hele tatt..

Men omsider kunne jeg spasere opp på den lille varden på toppen av Jamnfjellet og skue utover Tore Hunds rike i nord, som herfra fremstår som praktfullt og fantastisk, med dets mange, mange små øyer og holmer ute i havgapet. I og med at varden ikke står plassert på høyeste punkt på Jamnfjellet, fortsatte turen videre i retning Oletomasaskaret og Jamnfjellets østligste punkt, som rager 3 meter høyere enn punktet midt på.

Utsikten fra Jamnfjellet er fin, og spesielt østover var det flott denne dagen, ettersom det der borte var et værskille hvor fjellverdnen der fremsto i skyfri drakt.

Etter en stund på toppen med flott utsikt, fjelltopper og tinder i all sin prakt, og med hav så langt øyet kunne se, var det duket for den ikke alt for spennende returen ned den superslake ryggen til Jamnfjellet. Returen fulgte stort sett samme rute som opp, og nede ved Storvatnet igjen, ventet den nokså lite spennende etappen over det langstrakte vatnet igjen, før jeg omsider kunne buksere meg ned gjennom bjørkeskog og ferske grantrær.

Vel nede igjen ved bilen kunne jeg slå fast at turen hadde vært fin, jeg hadde fått opplevd nydelig februar-lys, og jeg hadde fått latt meg imponere av mektige Nona, samt latt meg enkelt friste til fremtidige sommerbesøk på topper som Litjetussen, Stortussen og Flyndretinden. Da får det heller våge seg at dette ikke var turen for å sette svinger eller lage egen signatur ned passe bratte fjellsider, i urørt pudder.

Totalt var denne turen på omlag 14 kilometer, og jeg brukte totalt 4 timer på turen min til Jamnfjellet. Turen ble gått den 7. februar 2013

Jamnfjellet_01

Startstedet ved Dale. Parkerte bilen ved et av husene som ligger her.

Jamnfjellet_02

Fulgte veien videre i retning Dalsdalen.

Jamnfjellet_03

Inn Dalsdalen.

Jamnfjellet_04

Her gikk jeg opp i retning dalen i bildet. Fulgte høyre-siden av dalen på vei opp gjennom skogen.

Jamnfjellet_05

Fine rosa skyer over Nona.

Jamnfjellet_06

Jamnfjellet_07

Ned mot Dale.

Jamnfjellet_08

Videre opp dalen, i retning Storvatnet.

Jamnfjellet_09

Jamnfjellet_10

Slåttheia med sol på toppen.

Jamnfjellet_11

Jamnfjellet_12

Jamnfjellet_14

Ned mot Storvatnet, med Litjetussen bak.

Jamnfjellet_15

De spisse toppene nord for Trollvatnet, badet i sol.

Jamnfjellet_16

Storvatnet, sett på vei opp mot ryggen til Jamnfjellet.

Jamnfjellet_17

Mot vest.

Jamnfjellet_19

Toppen av Nona, sett fra ryggen til Jamnfjellet.

Jamnfjellet_20

Nordover. Litjetussen til venstre i bildet.

Jamnfjellet_22

Den langstrakte ryggen til Jamnfjellet.

Jamnfjellet_23

Nona, (1012 moh).

Jamnfjellet_24

Nord-veggen til Nona, med zoom.

Jamnfjellet_25

Siste del av ryggen.

Jamnfjellet_26

På toppen av varden, like vest av punkt 802.

Jamnfjellet_28

Mot sørøst, og punkt 805 på Jamnfjellet.

Jamnfjellet_29

Dalsdalen, og utsikt vestover.

Jamnfjellet_30

Bjarkøya, og utsikt nordover.

Jamnfjellet_31

Mot punkt 802.

Jamnfjellet_33

Utsikt mot toppene lengst nordvest på Grytøya, så som Flyndretinden, Hattfjellet, Stortussen og Litjetussen.

Jamnfjellet_34

Jamnfjellet_35

På vei over Storvatnet på retur.

Jamnfjellet_36

Toppen, (759 moh), sett fra veien på vei tilbake mot fergeleiet.

Jamnfjellet_37

Ruten jeg gikk.

Jamnfjellet_38

Startsted og topp merket med rødt.