Kvannfjellet 1011 moh

Kvannfjellet er en ikke alt for eksotisk topp, beliggende sentralt på Malangshalvøya i Balsfjord kommune. Eksotisk eller ei, utsikten en har fra toppen er i allefall meget bra, og dette er tross fjellets noe beskjedne høyde, rett og slett en super utsiktstopp! Toppen er en rask og svært enkel tur å gjennomføre, enten det er sommer eller vinter. Toppen har tidligere vært med på Balsfjords utgave av ti på topp og var derfor ganske bra merket da jeg gikk turen. Her er turbeskrivelsen fra turen min til Kvannfjellet.

Kvannfjellet ble for min del en rask og enkel “trøstetopp”, etter å ha gått 1100 høydemeter bare timer før. Forsøkte meg først på Henriktinden, et annet fjell i Balsfjord, denne dagen. Men her var jeg sjanseløs opp aller siste snøfelt, like under toppen, grunnet særdeles isete og hard snø. Så da var det bare å returnere, rimelig slukøret ned til bilen igjen.

Etter 1100 høydemeter i beina allerede, falt valget på en av de raskeste og enkleste toppene jeg kunne komme på i farten, uten for lang ekstra kjøring for en ny topp.

Ved startstedet jeg valgte, nesten øverst oppe i Fjellskardal, er det satt opp en liten tavle med et lite kartutsnitt, med inntegna rute til toppen, samt at det er noe rødmaling på stativet og på noen steiner ved veien. Det er plass til å parkere noen biler i veikanten ved startstedet.
For å komme til Fjellskardal og Kvannfjellet, tar en av E6 og følger riksvei 858 i retning Storsteinnes, for deretter å følge denne videre mot Mestervik. Ved Nordbyvatnet, etter å ha passert Mestervik, tar en til venstre og følger vei 288 videre mot Skutvikvatnet, hvor en etterhvert tar til høyre opp Fjellskardal.
Fra start i Fjellskardal følger en i begynnelsen god traktorvei, før det etterhvert går over til god sti videre opp i retning Kvannfjellet. Her er lettgått terreng hele veien, og merket.
På toppen er det stor varde med postkasse og gjestebok, og en har vel oppe, som allerede nevnt, en helt fantastisk panoramautsikt i alle retninger.
 –
Jeg gikk turen i praktfullt vær den 29. juni 2012. Totalt brukte jeg 3 timer på turen min til Kavnnfjellet, og distansen var på omlag 9 kilometer.
Kvannfjellet_05

Startstedet i Fjellskardal.

Kvannfjellet_06

Langs traktorveien fra start, med sikt mot dagens “trøstetopp”, (les: turbeskrivelse.)

Kvannfjellet_07

Kvannfjellet_08

Særdeles lettgått på vei mot Kvannfjellet.

Kvannfjellet_09

Kvannfjellet_10

Kvannfjellet_11

En enkel spasertur er det som venter en på vei inn mot fjellet..

Kvannfjellet_12

Fulgte renna opp midt i bildet.

Kvannfjellet_13

På tur opp renna.

Kvannfjellet_14

Fulgte likegodt sporene jeg etterhvert fant, etter noen som må ha vært på toppen noen dager i forveien.

Kvannfjellet_15

Kvannfjellet_16

Holdt god avstand til skavelen i øst.

Kvannfjellet_17

Varden i sikte.

Kvannfjellet_18

På topen av Kvannfjellet.

Kvannfjellet_19

Kvanntinden og Stortinden.

Kvannfjellet_21

Malangsfjorden, med utsikt vestover.

Kvannfjellet_22

Utsikt i retning sørvest, av deler av Nordfjorden, Aursfjorden, Målselvfjorden og Malangen. Bak, i midten av bildet, sees Vassbruntinden.

Kvannfjellet_23

Utsikt i retning sørøst, inn Balsfjorden, mot blant annet sørlige deler av Lyngsalpene. Midt i bildet sees majestetiske Piggtinden.

Kvannfjellet_26

På retur, med utsikt over Nordfjorden. Til venstre i bildet sees Mårfjellet, mens en til høyre ser allerede nevnte, Vassbruntinden.

Kvannfjellet_27

Fikk meg noen gratise høydemeter på retur..

Kvannfjellet_28

Kvannfjellet_29

Kvannfjellet_30

Utsikt mot toppene Fisklaustind, Breidtinden, Orta (Erikfjellet) og Mårfjellet.

Kvannfjellet_31

Toppen sett fra veien på tur ned fra Fjellskardal.

Kvannfjellet_32

Ruten jeg gikk.

Kvannfjellet_33

Startsted og topp merket med rødt.