Lafjelltind 1030 moh

Lafjelltind er et fjell beliggende i Skånland kommune, og turen til denne ene av Skånlands mange topper over 1000 meter, er en enkel og grei topptur. Med sin greie beliggenhet lengst nord på fjellmassivet som strekker seg helt fra Skittendalstinden og til Lafjelltind, er denne toppen enkel å nå. På internett fant jeg særdeles lite info om toppen før jeg gikk turen, men med tanke på sin forholdsvis greie tilgjengelighet i forhold til en del andre Skånlandstopper, skulle jeg tro at toppen har noen besøk i løpet av en sesong. Om en skal dømme etter fasilitetene på toppen, kan det iallefall virke som fjellet har hatt en del besøk opp gjennom årene, ettersom det på toppen er intet mindre enn to svære, flotte varder. Her er turbeskrivelsen fra turen min til Lafjelltind.

Startstedet jeg valgte, ved Rensåelva, ligger omlag tre kvarters kjøring fra Harstad. Etter å ha kjørt over Tjeldsundbrua, tar en av fra E10 og følger riksvei 825 mot Tovik og Renså. Etter å ha passert Rensåvatnet, kommer en til broen som går over Rensåelva. Her finner en parkeringsmuligheter på høyresiden av veien, vest for elva. En skogsvei er sperret med bom og her starter en turen til Lafjelltind.

De første omlag 3 kilometrene av turen går etter skogsbilveien innover, før en etterhvert skal ta av å følge fin sti videre opp gjennom skogen, langs Tverrelva. Jeg tok først feil og gikk av på feil sti, men etterhvert fant jeg rette stien oppover langs elva. Stien går inn i tett granskog rett fra veien, men er tydlig og solid, og burde derfor være grei å finne.

Når en har kommet inn på stien er det bare å følge denne oppover på høyre side av Tverrelva, så langt den går. Etterhvert blir stien noe mere utydelig og til slutt fraværende, men da sikter en seg bare inn mot toppen av Lafjelltind som en da ser deler av. Videre går en ned mot Nedre Tverrelvatnan, som ligger på omlag 400 moh.

Jeg passerte østkanten av Nedre Tverrelvatnan og fortsatte oppover stigningen i lettgått terreng, før det flatet ut igjen på tur bort mot elven som renner ned fra Lafjellvatnet.

Videre fulgte jeg elva på høyre side opp bakken, til jeg kom opp til det flotte Lafjellvatnet. Her krysset jeg elva, og en har herfra til dels sti og tråkk å følge på vei bort til østryggen til Lafjelltind, som en så følger på vei til topps.

Ryggen er fin å gå, litt stein er det opp selve ryggen, men totalt sett er det lite stein på denne turen, hvor en ellers har et finfint terreng å gå i. På toppen er det to store, flotte varder, og en har herfra flott utsikt i alle retninger. Rolla, Drangen og Andørja, Harstad og Grytøy, Gratangsfjell, og en rekke Skånlandsfjell, så som Novafjellet, Pungdalstinden, Skittendalstinden og Rismålstinden, er eksempler på noe av det en kan nyte synet av fra toppen.

Om en følger toppegga et lite stykke bort forbi varden, i sørlig retning, får en også fin utsikt ned mot det flotte Støvelvatnet, beliggende omlag 400 meter lengre ned. Vest for toppen sees Isvatnet, i tillegg til at også Lafjellvatnet tar seg godt ut fra toppen, også det omlag 400 meter lengre nede.

Jeg besøkte Lafjelltind som en “etter jobben tur”, den 20. august 2012. I moderat tempo brukte jeg i underkant av 4 timer totalt på denne turen. Turens lengde er på omlag 18 kilometer. Senere har jeg også tatt turen opp til Lafjelltind på nytt, hvor toppen sist ble besøkt av meg den 10. oktober 2014.

BILDER FRA MITT FØRSTE BESØK PÅ LAFJELLTIND:

Lafjelltind_01

Ved startstedet like ved broen som går over Rensåelva. Lafjelltind til venstre i bildet.

Lafjelltind_02

Rensåelva og Lafjelltind, sett fra broen.

Lafjelltind_03

Lafjelltind_04

I starten av den omlag 20 minutts lange spaserturen langs traktorveien.

Lafjelltind_05

Lafjelltind_06

Lafjelltind_08

Stien en følger opp langs Tverrelva.

Lafjelltind_09

Lafjelltind_10

Lafjelltind_11

Etterhvert forsvinner stien mer eller mindre, her sikter en seg bare inn mot toppen.

Lafjelltind_13

Ved Tverrelvvatnan. Lafjelltind bak, med høyeste punkt til venstre i bildet.

Lafjelltind_14

Lafjelltind_15

På vei opp første stigningen etter å ha passert vannet.

Lafjelltind_16

Lettgått terreng på vei mot Lafjellvatnet.

Lafjelltind_17

Fulgte høyre side av elva som renner ned fra Lafjellvatnet, (i bildet.)

Lafjelltind_18

Lafjelltind_19

Opp den gresskledde bakken, som fører opp til Lafjellvatnet.

Lafjelltind_22

Oppe ved Lafjellvatnet, som ligger omlag 600 moh.

Lafjelltind_24

Lettgått terreng også videre på tur bort mot ryggen til Lafjelltind.

Lafjelltind_26

Lafjelltind_27

På tur opp på ryggen.

Lafjelltind_29

Oppe på ryggen, som en følger til topps.

Lafjelltind_30

Lafjelltind_31

Lafjelltind_33

Oppe på toppen av den nordligste varden, etter to timer på tur. Bak sees Rolla og Andørja.

Lafjelltind_34

Utsikt ned mot Støvelvatnet, beliggende omlag 650 moh.

Lafjelltind_35

Utsikt mot toppene Grindalstind, Pungdalstind, navnløs 1180 og Skittendalstinden, (delvis innhyllet i skyer.)

Lafjelltind_36

Utsikt mot sørøst, og toppene Kjerringa, Novafjellet, Slettfjellets punkt 1137 og 1169, deler av Villdalsfjellet, Grindalstind og Pungdalstind.

Lafjelltind_37

Lafjelltind_38

De to vardene på toppen.

Lafjelltind_40

Utsikt hjemover. Harstad og Kanebogen sees litt til venstre for midten av bildet. I midten sees Grytøya, mens en til høyre ser Rolla.

Lafjelltind_42

Lafjellvatnet.

Lafjelltind_43

På tur ned ryggen, med utsikt mot blant annet Oldertinden, som her sees bak i midten av bildet.

Lafjelltind_46

På tur ned av ryggen.

Lafjelltind_47

Lafjelltind_48

På tur ned fra Lafjellvatnet.

Lafjelltind_50

Klar for stien ned gjennom skogen.

Lafjelltind_52

Lafjelltind_54

Så gjensto det til slutt bare noen kilometer langs vei tilbake til startstedet.

Lafjelltind_55

Lafjelltind_57

Ruten jeg gikk.

Lafjelltind_58

Startsted og topp merket med rødt.