Niingen 1073 moh

Niingen er et fjell beliggende i Evenes kommune i Nordland fylke. Toppen reiser seg svært så majestetisk til værs, med sitt karakteristiske, blankskurte “tårn”, og er et flott skue om en ser det fra bilvinduet på vei langs E10 gjennom Bogen i Ofoten. Toppen vil nok for mange oppleves som nokså ubestigelig om en ser opp mot den svært så bratte sørvest-veggen til Niingen, samt når en ser opp langs rørgaten som går opp i retning Domningen. For ja, det kan se ganske så bratt ut opp her, men turen opp er faktisk ikke noe vanskelig i det hele tatt. Småbratt er det riktig nok, men det ser verre ut enn det er. Her er turbeskrivelsen fra turen min til Niingen.

Det vanligste startstedet for en tur opp til toppen av Niingen, er ved Strandvatnet i Bogen. En tar av E10 i krysset ved Statoil-stasjonen og følger veien innover til en kommer til en avkjøring inn på en grusvei. (Hvis du kommer til de militære anleggene har du kjørt for langt.) Fra parkeringsplassen her starter stien.

På omlag 250 moh, (høyden er skiltet i starten,) kommer en inn til rørgaten. Her bør en gå under selve ledningen og følge den støpte trappen oppover, og ikke stigen på venstresiden. Veien videre opp gir seg selv til en kommer opp av selve rørgaten.

Ved toppen av rørgaten har en to valg. Det ene er å fortsette direkte opp i skaret mellom de to toppene på Domningen. Det andre er å gå den mye, mye lengre, men betydelig slakere runden rundt Djupåvatnet. Selv gikk jeg for korteste og bratteste alternativ. Her er noen relativt bratte høydemeter opp mot Domningen, hvor en må opp omlag hundre høydemeter i terreng brattere enn 45 grader.

Etterhvert fortsetter en bortover ryggen i NNØ-retning. En vil her etterhvert komme inn på DNT-merket rute. Senere dreier en rett vest og følger ryggen bort mot toppen av Niingen.

Opp siste partiet mot toppen var det litt sva og noen hylle-partier som krevde litt klyving, men om en dreier litt nord her og går opp på eggen fra nord, er det nok kanskje noe enklere å ta seg opp siste biten.

På toppen er det stor varde, og en har flott utsikt utover Ofotfjorden. Også utsikten ned mot Blåvatnet og Niingsvatnet, med flotte Skånlandstopper bak, er vakker.

Turen opp langs rørgaten og opp Domningen vil muligens for enkelte oppleves som noe bratt, men er formen noenlunde, er det ingen store utfordringer med å ta seg opp her. Alternativt finnes det jo andre ruter om en heller skulle ønske det.

Med ruten jeg valgte å gå, er turen til Niingen på omlag 12 kilometer. I moderat tempo brukte jeg 4 timer på turen min hit, som ble gått i deilig, varmt sommervær, den 17. august 2011. I ettertid har jeg tatt turen til Niingen på nytt, hvor siste besøk hit var den 20. august 2015.

Niingen_01

På vei opp stien, fra startstedet i Bogen. Bak i bildet sees Domningen, (i litt dårlig lys.)

Niingen_02

Niingen_03

Etter en kort etappe på sti gjennom skogen, står rørgaten for tur videre opp. Fra veien ser det rimelig bratt ut opp her, men det er langt fra så ille som det kan se ut til.

Niingen_04

Oppe og forbi rørgaten venter turens aller bratteste parti, etappen opp mellom de to toppene på Domningen.

Niingen_05

Niingen_06

Bortsett fra at det er relativt bratt opp mellom toppene, er det ikke noe vanskelig å ta seg opp her. Alternativt kan en velge å gå rundt Domningen, men da blir turen straks en god del lengre.

Niingen_07

Et litt annet inntrykk av brattheten opp mellom de to toppene til Domningen.

Niingen_08

Fulgte midten av renna på vei opp.

Niingen_09

Oppe på Domningen får en straks oversikt over ruten videre til Niingen, som her sees til venstre i bildet.

Niingen_10

Nede av Domningen kommer en etterhvert inn på den rødmerkede stien til DNT, som en kan følge videre et stykke mot Niingen.

Niingen_11

Djupåvatnet.

Niingen_12

Tilbake mot Domningen. Kom opp i det lille skardet mellom de to toppene, i midten av bildet.

Niingen_13

Ryggen som en følger videre bort i retning Niingen.

Niingen_14

Niingen_15

Oppe på ryggen får en sett det flotte Niingsvatnet, samt deler av Villdalsvatnet, en etasje lengre opp og bak.

Niingen_16

Niingen.

Niingen_17

Niingen_18

Måtte ha noen klyvetak opp noen sva, siste partiet før en er oppe på toppen. Dette kan nok unngås om en følger ryggen opp fra nord.

Niingen_20

På toppen av Niingen.

Niingen_23

Niingen_24

Deler av Blåvatnet, med Skittendalstindens to topper bak.

Niingen_25

Mot vest og deler av Ofotfjorden. Stortinden og Litletinden nærmest i bildet.

Niingen_29

På retur, med utsikt over Ofotfjorden.

Niingen_30

På vei mot Domningen.

Niingen_31

Strandvatnet, Bogen og Ofotfjorden, sett fra skardet på vei ned fra Domningen.

Niingen_32

På vei ned mot rørgaten.

Niingen_33

Niingen_34

Niingen_35

Niingen og Domningen sett fra startstedet.

Niingen_36

Nede hvor jeg parkerte bilen. På bildet sees Niingen, Domningen og rørgaten som en følger opp.

Niingen_37

Niingen_38

Ruten jeg gikk.

Niingen_39

Startsted og topp merket med rødt.