Novafjellet 1281 moh

Share on Facebook6Tweet about this on TwitterShare on Google+0Print this pageEmail this to someone

Novafjellet er et fjell beliggende i Skånland kommune, og er med sine 1281 meter over havet som høyt å regne i Sør-Troms’ målestokk. Toppen er grei å bestige og har en god del besøk i løpet av en sesong. Novafjellet er et ganske kjent fjell og et aldri så lite landemerke i vår region. Dette mye takket være Novatind, (1211 moh) som ruver som en nærmest ubestigelig pinnakkel, litt lengre øst på massivet. Novatind som en ser toppen som i dag, er et resultat av et stort steinras som skjedde tilbake i jaunar 1936. For å komme opp på Novatind kreves der normalt sett klatreutstyr, og turen opp til der hvor klatringen starter er en meget krevende tur, som de fleste av oss vanlige dødelige bare skal glemme å forsøke oss på. Her er turbeskrivelsen fra mine besøk på mere humane Novafjellet.

Det mest vanlige startstedet for en tur til Novafjellet, antar jeg er ved Vassbotn ved Skoddebergvann, noe som i hvertfall har blitt valgt som utgangspunkt under mine 3 besøk hit. Jeg vet også at noen velger å gå fra Marskaret og via Stordalen, noe som nok faktisk gjør turen en del kortere, av alle ting. Kanskje jeg prøver denne ruta ved en senere anledning.

Jeg gikk min første tur til Novafjellet sammen med Harstad turlag den 28. august 2010. Toppen ble den gang min andre bestegne topp over tusen meter noen gang, så jeg var rimelig ny i “gamet” da denne turen ble gått første gang. Det ble en flott tur sammen med trivelige folk, minnes jeg. Turen den gang var på omlag 10 timer totalt, og alt var strålende, bortsett fra at jeg hadde glemt kameraet hjemme..(!) Så da var det ingenting annet å gjøre enn å gå turen på nytt. En måned senere, den 29. september, var jeg igjen klar for avmarsj fra Skoddebergvatnet.
For å komme til Novafjellet og startstedet jeg valgte, tar en av fra E10 mellom Bjerkvik og Harstad og følger fylkesvei 829 i retning Grov. Ved Kirstivannet og Skoddeberghytta, like før Skoddebergvann, svinger en av til venstre. Her er veien stengt med bom i forbindelse med Forsvarets anlegg her. Det er muligheter for å parkere noen biler i veikanten her.

Fra start følger en grusveien noen hundre meter i retning Forsvarets anlegg i Vassbotn, før en etterhvert tar inn på sti. For noen år siden ble deler av denne stien merket med blått på trærne av Nova turlag, og denne følger en i nordlig retning langs Skoddebergvann. Noen myrpartier og et par elver må krysses, men etterhvert tar en litt høyde i retning Novadalen, som en følger videre. Da jeg besøkte Novafjellet siste gang var der kommet opp skilt ved startstedet også der hvor stien starter.

Vel oppe i Novadalen kommer en etterhvert til et lite vann, beliggende på omlag 425 moh. Nå har en Novafjellet og Novatind rett nord og bak seg, og ved vannet er det fint å raste før en fortsetter ferden videre mot Novafjellet.

Fra vatnet i Novadalen fortsetter en videre opp Trangdalen, i retning vannet som ligger der, på omlag 655 moh. Et stykke før vannet dreier en i nordlig retning opp ura, her må en bare velge beste trasé gjennom steinene og bergpartiene. Etterhvert dreier en til slutt i østlig retning, og følger den slake ryggen den siste biten mot toppen av Novafjellet. Da jeg gikk andre turen min hit, var det behagelig, fast snø opp ryggen, noe som gjorde siste etappe til en lek.

På toppen er det stor varde med gjestebok, og en har en vid og aldeles fantastisk utsikt i alle retninger. Totalt er denne turen, med start fra Skoddebergvann, på omlag 20 kilometer. I passe tempo brukte jeg mellom 6 og 7 timer på min andre tur til Novafjellet.
Min siste tur til Novafjellet ble gått med ski på beina. De første halvannen kilometrene ble en noe strabasiøs ferd, hvor skiene måtte av opp mot 10 ganger i løpet av denne etappen. Men etter en snau times slit på vekselsvis bart føre og i råtten vårsnø, kunne jeg endelig beholde skiene på videre opp i retning Novadalen, hvor det nå var greit skiføre videre og til topps.

På denne turen var jeg litt uheldig med skydekket, noe som sørget for at bildene fra denne turen ikke ble av de aller flotteste, samtidig som jeg måtte slite med til dels flatt lys under turen. Men bortsett fra det var turen hit også denne gang, en flott opplevelse. Og vel oppe på toppen kunne jeg plante to flagg i varden, siden det jo tross alt var selveste 17. mai. Totalt brukte jeg bortimot 6 timer på skituren, som ble gått i rolig tempo. Fulgte stort sett nøyaktig samme rute som under mine to tidligere besøk til Novafjellet.

Under følger bilder fra den ene turen i 2010, samt bilder fra siste tur, 17. mai 2015. Denne turbeskrivelsen er også oppdatert og forbedret i forhold til kartvisning, ettersom du nå bare kan zoome deg inn og ut på kartet slik du selv ønsker. Dermed får du både sett detaljert rute, samt at du får oversikt over området rundt der hvor toppen ligger. Alt i ett og samme kart. Veldig praktisk og greit. Ruten på kartet er fra siste turen hit, og er GPS-sporet mitt ned fra toppen, (som var så og si identisk med oppruten min.) Kartet finner du aller nederst, sist i turbeskrivelsen.

Last ned GPX sporlogg.
Novafjellet_01

Novafjellet sett fra startstedet ved veien som går inn i retning Vassbotn.

Novafjellet_02

Novafjellet og Novatind.

Novafjellet_03

Novafjellet_04

På tur inn Novadalen.

Novafjellet_05

Novafjellet_06

Novafjellet_07

Tilbake ut Novadalen, med utsikt ned til Skoddebergvannet.

Novafjellet_08

Ovenfor det lille vannet, beliggende på omlag 425 moh. Herfra fortsetter en opp i retning Trangdalen, i midten av bildet.

Novafjellet_09

Novafjellet_11

Punkt 1137 og 1169, sør for Trangdalen.

Novafjellet_12

Oppe på ryggen til Novafjellet, med utsikt nordvestover i retning Harstad. Litt av Trangdalsvatnet nede til venstre i bildet.

Novafjellet_13

På toppen av Novafjellet, med utsikt mot nordvest.

Novafjellet_14

Mot nordøst.

Novafjellet_15

Novafjellet_16

På retur ned av Novafjellet.

Novafjellet_18

Tilbake opp mot ryggen.

Novafjellet_19

Ved det lille vannet på drøye 400 moh.

Novafjellet_20

Skoddebergvannet.

Novafjellet_21

Novafjellet_22

Bilder fra turen våren 2015:

Novafjellet_v-01

Novafjellet sett fra startstedet.

Novafjellet_v-02

Skilt der hvor den merkede stien starter.

Novafjellet_v-03

Det ble en noe strabasiøs ferd opp mot Novadalen, da skiene måtte av og på sånn omlag 10 ganger de første halvannen kilometrene.

Novafjellet_v-04

I et av partiene hvor skiene måtte av..

Novafjellet_v-05

Novafjellet_v-06

Her ble balansekunsten satt på prøve..

Novafjellet_v-07

Den verste etappen er unnagjort, og herfra og videre i retning Novadalen kunne jeg beholde skiene på.

Novafjellet_v-08

Novafjellet_v-09

Novatind i midten av bildet.

Novafjellet_v-10

Novadalen.

Novafjellet_v-11

Nærmer meg vatnet innerst i Novadalen.

Novafjellet_v-12

Ned mot det lille navnløse vatnet, beliggende omlag 425 moh.

Novafjellet_v-13

På vei opp i retning Trangdalen, i et parti hvor en skal være forsiktig om en går turen midtvinters, med tanke på skredfare.

Novafjellet_v-14

Litt av den bratte sørsiden til Novafjellet, samt punkt 1176 og Novatind.

Novafjellet_v-15

Trangdalsfjellet.

Novafjellet_v-16

På vei opp stigningen før Trangdalen.

Novafjellet_v-17

Det lille navnløse vatnet i Trangdalen, beliggende 655 moh.

Novafjellet_v-18

Slettfjellets punkt 1137 og 1169.

Novafjellet_v-19

I gang med stigningen opp i retning ryggen.

Novafjellet_v-20

Gikk opp midt i bildet.

Novafjellet_v-21

1137 og 1169.

Novafjellet_v-22

Toppvarden i sikte.

Novafjellet_v-23

17. mai og flaggene til topps.

Novafjellet_v-24

Novatind og utsikt mot sørøst.

Novafjellet_v-25

Ofotfjorden.

Novafjellet_v-26

Finværet glimtet med sitt fravær, men fin skikjøring ble det likevel ned.

Novafjellet_v-27

Novafjellet_v-28

På vei ut av Trangdalen.

Novafjellet_v-29

Novafjellet_v-30

Novafjellet_v-31

Novafjellet_v-32

Det ble et slit også den siste delen av turen, som det ble i starten. Men en kom fra det på et vis likevel.

Novafjellet_v-33

Til sist gjensto bare noen siste hundre meter langs vei, tilbake til bilen og startstedet.