Rakeltinden 1400 moh

Rakeltinden, eller Guvggosvàkkigàisi som toppen heter på samisk, er en topp beliggende i Balsfjord kommune, og er naboen til den litt mere kjente toppen, Store Russetinden. Om en ser mot disse to toppene fra Nordkjosbotn fremstår Rakeltinden nesten som litt kjedelig, sett i forhold til den imponerende Store Russetinden. Derimot, om en ser toppen fra Malangen-området, så ser Rakeltinden straks mye flottere ut. En tur til topps på toppen oppkalt etter Rakel (?), er en veldig grei og overkommelig tur for de fleste, og turen er en rask og relativt kort tur om en tar fjellets høyde i betraktning. Turen til topps er lettgått, og foregår på behagelig underlag med bare litt fin skifer isteden for den mere vanlige, klassiske steinura. Her er turbeskrivelsen fra turen min til Rakeltinden.

Startstedet for en tur til Rakeltinden er ved Markenes i Balsfjord. Like nord om krysset til Storsteinnes, tar en av E6 og følger den lille veien opp mot Gåre. Følg veien rett frem oppover i retning Markenesdalen. Her er muligheter for parkering et stykke opp, men parkering må gjøres litt nedenfor selve startstedet.

Ved startstedet der hvor stien starter, står der en infotavle om Markenesdalen og om noen spennende severdigheter som visstnok finnes et stykke inn dalen. I tillegg er startstedet merket i forbindelse med at turen til Rakeltinden har vært med på Balsfjords utgave av ti på topp.

Fra start følger en skogsvei og etterhvert god sti opp gjennom skogen i retning Markenesaksla. Her er godt merket hele veien opp, og således enkelt å ta seg opp til Markenesaksla.

Oppe ved Olderelva dreier en i sørøstlig retning og følger denne et stykke, før en går siste partiet opp og over skoggrensen i retning Markenesaksla.

Vel oppe på Markenesaksla har en nå en svært behagelig tur videre i vente, opp den langstrakte ryggen som fører opp mot Rakeltinden. Her er tråkk og sti, og også vardet og rødmerket på stein opp langs ryggen og hele veien til topps.

Etterhvert blir det noe mere stein høyere oppe, men her er ingen steinur, men istedet skifer, berg, grus og sand, noe som gjør hele turen opp til Rakeltinden til en sann fornøyelse å gjennomføre.

Siste partiet opp blir litt brattere, før en er oppe på platået hvor de siste metrene bort til varden kan gåes langs en liten snøkuppel.

På toppen er det en liten varde med gjestebok, og fra toppen har en flott utsikt utover vakre Balsfjorden, mot Piggtinden og deler av Lyngsalpene, mot en rekke flotte Balsfjord -og Tromsøfjell, og ikke minst mot de flotte og spisse Markenestindan, like ved.

Jeg besøkte Rakeltinden i strålende vær, som det har for vane å være når jeg er på tur. Men denne dagen var været helt eksepsjonelt strålende, med blå himmel og steiksol, uten et vindpust på toppen! Datoen for denne flotte turopplevelsen var 15. august 2012.

Etter en herlig time på toppen, satte jeg i gang med returen, som fulgte samme vei som opp. Totalt er denne turen på 12 kilometer, og jeg brukte totalt 4 timer på denne lettgåtte, men fine turen. En flott tur i deilig lettgått terreng, omtrent blottet for stein. Anbefales lett!

Rakkeltinden_01

Rakeltinden sett fra krysset til Storsteinnes.

Rakkeltinden_02

Rakeltinden, med zoom.

Rakkeltinden_04

Infotavle ved start.

Rakkeltinden_05

Ved startstedet, på vei inn Markenesdalen. Rakeltinden til høyre i bildet.

Rakkeltinden_06

Ved startstedet der hvor den merkede stien starter. Var merket med “ti på topp” da jeg tok turen.

Rakkeltinden_10

Rakkeltinden_11

Mot toppen.

Rakkeltinden_13

Rakkeltinden_14

De første kilometrene gjennom skog er unnagjort, og her nærmer jeg meg Markenesaksla, som følges videre opp i retning ryggen til Rakeltinden.

Rakkeltinden_16

Oppe på aksla. Her venter en særdles lettgått etappe videre bort i retning ryggen.

Rakkeltinden_18

Rakkeltinden_19

Rakkeltinden_20

Rakkeltinden_21

Rakkeltinden_24

Utsikt over Balsfjorden.

Rakkeltinden_26

Opp mot siste del av ryggen.

Rakkeltinden_27

Rakkeltinden_28

Rødmaling på steinene, ettersom turen til Rakeltinden har vært med på Balsfjords utgave av “ti på topp”.

Rakkeltinden_29

De siste metrene før en er oppe på topplatået.

Rakkeltinden_30

Oppe på platået.

Rakkeltinden_31

Toppen.

Rakkeltinden_32

Rakkeltinden_33

Rakkeltinden_34

Utsikt ut Balsfjorden, i retning nordvest.

Rakkeltinden_35

De spisse Markenestindane.

Rakkeltinden_37

Mot nabotoppen, Store Russetinden.

Rakkeltinden_38

Utsikt mot Piggtinden og Jiehkkevàrri.

Rakkeltinden_39

Rakkeltinden_42

Nordøst-siden av Kvittinden, med litt av toppen til den flotte Storvasstinden bak.

Rakkeltinden_45

På vei ned den langstrakte ryggen.

Rakkeltinden_46

Rakkeltinden_48

Rakkeltinden_49

På vei ned Markenesaksla. I midten av bildet sees Fugltinden, på andre siden av fjorden.

Rakkeltinden_57

Rakeltinden sett fra veien, omlag en kilometer nedenfor startstedet.

Rakkeltinden_58

Ruten jeg gikk.

Rakkeltinden_59

Startsted og topp merket med rødt.