Rolla 926 moh

Fjellet Rolla er det ene av to fjellmassiver som ligger på øya med samme navn. Den svære “kolossen” Rolla, beliggende på den sørligste av de to øyene som utgjør Ibestad kommune, er et kjent fjell i regionen i og rundt Harstad. Fjellet er kanskje det mest “ruvende” av alle, sett fra Harstad by, med sin nokså nære beliggenhet rett på andre siden av fjorden. En tur til topps på Rolla er en enkel og grei tur og kan gjennomføres uten problemer for de fleste. I tillegg er utsikten en har fra toppen av dette forholdsvis lave, men ruvende fjellet, meget bra. Her er turbeskrivelsen fra turen min til Rolla.

Startstedet for en tur til toppen av Rolla er ved Sørrollnes, ytterst og lengst vest på øya. Et annet alternativ er å starte ved Hamran og følge veien langs Storelva opp, for deretter å følge ryggen videre opp mot Lasselitinden. Denne ruten er vanlig å følge vinterstid. Om sommeren derimot, er nok det aller greieste å starte fra fergeleiet på Sørrollnes. Om en kommer fra Harstad er bil dermed ikke nødvendig.

Fra fergeleiet går en først frem til snuplassen ved veis ende, ytterst på Sørrollnes. Herfra følger en gårdsveien som går opp i retning fjellet, omlag en halv kilometer, før en tar til høyre ved veidele her. En fortsetter så videre opp langs den gode skogsveien, som har jevn stigning oppover, helt til en kommer opp til “Lille Ramnfløy” på omlag 300 moh. Her står der et par benker, og en kan allerede herfra nyte en aldeles strålende utsikt i retning Tjeldsundet og utover vakre Vågsfjorden.

Kort tid etter en har passert “Lille Ramnfløy”, tar en av veien og fortsetter på god sti videre, i nordlig retning. Herfra bærer det slakt oppover. Her er også merking av beste slag, trepinner med rødmaling står tett, så her er omtrent umulig å ikke finne frem. Etter et stykke i rett nordlig retning, skal en så dreie til høyre å gå tilbake mot sør omlag 150 meter, før en for alvor setter kursen mot selve fjellet.

Etterhvert står en nå ovenfor turens bratteste parti, de omlag 150-200 høydemetrene en må opp før en er oppe ved Brustindvatnet, (620 moh), hvor terrenget igjen flater ut. Det er god sti å følge også opp det brattere partiet, så her er veldig greit å gå.

Jeg besøkte Rolla i slutten av mai, og hadde da fast og fin snø hele veien fra Brustindvatnet og til toppen, noe som gjorde vandringen særdeles lettgått. Etter å ha passert Brustindvatnet har en knappe 100 høydemeter med stigning av betydning, før resten av turen videre fortsetter i meget slakt terreng.

Etter å ha passert mellom punkt 862 og Lasselitinden, fortsatte jeg videre bort til punkt 874, hvor bare siste ryggen mot toppen gjenstår.

På toppen er det en stor og flott varde, med en flott “trekasse” til oppbevaring av gjestebok, i vardens nedre del. Riktignok var gjesteboka dessverre utskrevet og vel så det, når jeg var der. Vi får tro at noen etterhvert har fått byttet ut boka i en ny én, til fremtidige som gjester toppen.

Fra toppen av Rolla kan en nyte storslagen utsikt over fjordene rundt, så som Tjeldsundet, Vågsfjorden, Andfjorden, Astafjorden, Grovfjorden og Gratangen. Videre kan en skue over til Vågsfjordens perle i vest, litt lengre unna sees Møysalen tronende over den øvrige fjellverdnen, i sørvest. Rett sør ruver Skånlandstoppene på rekke og rad, mens en i sørøst kan studere de mange og flotte Gratangsfjellene. Rett ved siden av kan en ta en nærmere titt på den dyrebare naboen Drangen, i øst, mens en del av Andørjas fjellverden sees bak der igjen, litt lengre mot nordøst. Rett nord kan en nyte utsikten mot Senjaland, mens Grytøya og Andøya sees mot nordvest.

Retur følger samme vei som opp, og totalt er denne turen på omlag 13 kilometer. Jeg brukte omlag 4 timer i effektiv gangtid på turen min til Rolla. Imidlertid ble det god tid til pauser underveis, og vel nede igjen ved benkene ved “Lille Ramnfløy” kunne jeg nyte utsikten enda litt til, mens jeg så fergen ta seg en “ekstra tur” til byen før den kom i retur for å hente meg. Dette passet meg forsåvidt utmerket, da været var aldeles fantastisk denne dagen! Turen ble gått 23. mai 2013.

Rolla_01

Rolla sett fra fergen, på vei over fjorden fra Stangnes.

Rolla_02

Rolla_03

Ankommet Sørrollnes.

Rolla_04

Jeg parkerte bilen nede ved snuplassen, men det er mulig å kjøre et stykke til videre opp i mot lekeparken som ligger her. Når det er sagt, så er jo turen til Rolla fullt mulig å gjennomføre uten at en behøver å ta seg frem til startstedet med bil, vel og merke om en kommer sjøveien fra Harstad.

Rolla_06

Advarsel om ferdselsrutiner langs veien..

Rolla_07

Kunne ikke akkurat klage over vær-forholdene denne dagen..

Rolla_08

Rolla_10

Oppe ved “Lille Ramnfløy”, beliggende omlag 300 moh, er utsikten allerede storslagen. Her med utsikt mot Harstad.

Rolla_11

Utsikt ned mot startstedet.

Rolla_12

Etter en har forlatt utsiktspunktet ved “Lille Ramnfløy”, fortsetter en på sti videre i retning nord. Herfra er det fabelaktig godt merket videre, med flotte trepinner med rødmaling på.

Rolla_13

Rolla_15

Etter å ha fulgt stien et stykke nordover i retning Ramnfløya, dreies så kursen mot sør et kort parti bortover langs stien.

Rolla_16

Etter omlag 150 meter i sørlig retning, starter en så på vei opp mot selve fjellet.

Rolla_17

Herfra fortsetter en på (fortsatt) god sti, opp siden som her sees i bildet.

Rolla_18

På vei opp det bratteste partiet på turen.

Rolla_19

Rolla_20

Her er jeg kommet opp til varden som står plassert på kanten når en kommer opp av siden, like vest for Brustindvatnet.

Rolla_21

Videre opp sør-siden av massivet.

Rolla_22

Brustindvatnet, beliggende omlag 600 moh.

Rolla_24

Herfra og opp til topps, foregikk resten av turen min på lettgått og behagelig snø. Bak i bildet sees punkt 862.

Rolla_27

Tok likegodt turen innom punkt 862 på veien, hvor det her sto plassert en aldri så liten varde. Bak i bildet sees topen av Rolla.

Rolla_28

Ved det lille vannet øst for punkt 862.

Rolla_29

Punkt 874 nærmest, med toppen bak.

Rolla_30

Rolla_31

Skipsvatnet, Sandvatnet og Drangen.

Rolla_34

På tur opp ryggen.

Rolla_35

Toppen av Rolla, sett fra ryggen etter å ha passert punkt 874.

Rolla_36

Rolla_38

Rolla_39

Rolla_42

Til topps i nord..

Rolla_43

Utsikt nordover mot Senja.

Rolla_44

Utsikt mot nordvest og Grytøya.

Rolla_45

Utsikt hjemover.

Rolla_46

Mot sørvest.

Rolla_47

Utsikt mot Skånlandstopper i sør.

Rolla_48

Utsikt i retning sørøst og deler av Astafjorden og Grovfjorden.

Rolla_49

Rolla_50

Fancy anordning for oppbevaring av gjestebok..

Rolla_51

.. Og som fra så mange, mange andre topper i distriktet og regionen rundt, sees så klart Møysalen også fra toppen av Rolla.. (Bakerst i midten av bildet).

Rolla_52

I gang med returen.

Rolla_53

Astafjorden, med Gratangen inn til venstre, og Grovfjorden til høyre i bildet.

Rolla_56

Lasselitinden (896 moh) til venstre, og punkt 862 til høyre i bildet.

Rolla_58

Rolla_59

Rolla_63

Rolla_64

Utsikt ned mot startstedet og videre ut Tjeldsundet.

Rolla_65

På vei ned mot Brustindvatnet.

Rolla_67

Klar for etappen ned fra Brustindvatnet.

Rolla_68

Rolla_70

Rolla_71

Rolla_72

Rolla_73

Rolla_75

Rolla_76

Rolla_77

På vei ned siste etappen fra “Lille Ramnfløy”, med utsikt mot Novafjellet, med naboer.

Rolla_78

En tur innom tappekranen på vei ned..

Rolla_80

Den flotte lekeparken på Sørrollnes, kalt fabeløya.

Rolla_81

Så gjensto til slutt bare sjarmøretappen tilbake til startstedet, før fergeturen over fjorden ventet.

Rolla_82

Ruten jeg gikk. (Blå strek på retur.)

Rolla_83

Startsted og topp merket med rødt.