Ruten 1361 moh

Fjellet med det noe spesielle navnet Ruten, er en relativt godt besøkt topp, beliggende i Målselv kommune. Ruten har vært med på “ti på topp” de siste årene, og har derfor merket rute til topps. Turen til Ruten er en flott tur sommerstid og kan gjennomføres av de aller fleste i normal form. Jeg kombinerte en tur opp til Ruten sammen med en tur innom den litt mere anonyme naboen, Storfjellet, i en fin tur i strålende sommervær. Her er turbeskrivelsen fra turen min innom disse to Målselvtoppene.

Startstedet for en tur til Ruten er ved Alfheim, midt mellom Alapmoen og Øverbygd. Jeg tok av fra E6 ved Elverumskrysset og fulgte riksvei 87 i retning Rundhaugen. Ved Kirkesnesmoen svingte jeg av til høyre og fulgte veien en drøy kilometer, før jeg tok til venstre og fortsatte i retning Alapmoen og videre til Alfheim.

Fremme ved startstedet er det skiltet med “Ruten”, og her er plass til å parkere noen biler. I starten av turen har en slak stigning, mens en følger Revelva på tur opp i retning Revelvskardet. Her er god sti hele veien, og det var godt merket gjennom den tette skogen på vei opp langs elva.

Over tregrensen dreier stien i sørlig retning, på vei bort mot ryggen til Ruten. Mesteparten av turen opp ryggen foregår med mose og lyng som underlag, så etappen her er veldig lettgått og behagelig. Oppe av ryggen blir det mere stein, og en må runde toppen fra vest. Men med merking på stein også siste biten opp og til topps, er det veldig greit å finne veien opp. Opp siste partiet må en regne med litt enkel klyving i steinura, før en er oppe på platået hvor bare siste sjarmøretappe bort til varden og høyeste punkt gjenstår.

Fra toppen har en flott utsikt mot en rekke høye og ruvende Innlandstopper. Etter en stund på toppen fulgte jeg den merkede stien ned igjen til der Revelva og Storbekken renner i hop, et stykke nedenfor punkt 517. Her gjorde jeg flere forsøk på å komme meg over de strie elvene, uten å lykkes. Men etter litt prøving og feiling, lyktes jeg til slutt med å vade over Revelva, og jeg kunne starte på etappen opp langs Storbekken i retning dagens andre topp, som var Storfjellet.

Jeg fulgte vestsiden opp langs elva før jeg tok fatt på den slake, lettgåtte ryggen til Storfjellet. På toppen av Storfjellet var det en liten varde, og herfra kunne jeg skue tilbake i retning øst og mot Ruten som jeg hadde stått på toppen av noen timer tidligere. Ellers kunne jeg la meg imponere av voldsomme Alappen og massivets mange topper, like ved i sørvest. Utsikten ned til Øverbygd, samt synet av Målselva som slynget seg som en eviglang slange nedover i retning Bardufoss, var også flott.

På vei ned fra Storfjellet fulgte jeg samme vei som opp, med et lite stopp ved et fossefall i Storbekken. Her stilte jeg meg opp for en forfrsikende dusj i spruten, denne supervarme julidagen. Etter å ha kommet meg vel over Revelva igjen, gjensto bare etappen tilbake ned langs elva og gjennom skogen.

Totalt var denne turen på noe i overkant av 20 kilometer og omlag 1900 høydemeter. Totalt brukte jeg 7 timer på turen min innom Ruten og Storfjellet.

Ruten_01

Ved startsedet for turen til Ruten.

Ruten_03

Fulgte godt merket sti opp gjennom skogen, på venstre side av Revelva, som her sees i bildet.

Ruten_04

Ikke veldig vanskelig å finne veien mens en tilbakelegger de par kilometrene gjennom skog.

Ruten_05

Storfjellet, som var turens andre besøkte topp, i bildet.

Ruten_08

Elven jeg fulgte opp på vei mot Storfjellet, etter først å ha vært oppom Ruten.

Ruten_09

Ruten.

Ruten_10

Ruten_11

Videre opp i retning Ruten, fremdeles på god sti, selv om bildet ikke akkurat vitner om det.

Ruten_12

På tur bort i retning ryggen av Ruten. Til høyre i bildet sees deler av Gråhøgda.

Ruten_13

To andre på tur i området.

Ruten_14

Ruten_16

Ruten_17

På vei opp ryggen, hvor en har en relativt slak og jevn stigning på lettgått underlag, opp mot omlag 1200 moh.

Ruten_20

Røde merker på steiner videre oppover.

Ruten_21

Ruten_22

På tur opp første snøbakken.

Ruten_23

Opp mot toppen, som ligger et lite stykke bakenfor det en her ser i bildet.

Ruten_24

Her oppe dreide den merkede ruten i retning ryggen, til høyre i bildet.

Ruten_25

På tur å runde ryggen her.

Ruten_26

På tur opp siste stigning før en er oppe på topplatået.

Ruten_27

Ruten_28

Oppe på platået, hvor bare de siste metrene bort og opp til toppunktet gjenstår.

Ruten_30

På toppen, hvor jeg i følge boken som befant seg i postkassen på varden, var første besøkende for året.

Ruten_31

Speidende mot øst.

Ruten_34

Utsikt mot nordøst. I bildet sees Storvatnet nærmest, Fjellfrøsvatnet bak til venstre, og Lille Rostavann bak til høyre.

Ruten_36

Ved den andre varden som står plassert litt lengre sør på toppen. Utsikt mot sørvest.

Ruten_37

Utsikt ned mot startstedet.

Ruten_38

Utsikt ned mot Øverbygd.

Ruten_41

Mot turens andre besøkte topp, i midten av bildet.

Ruten_42

Nede fra Ruten og klar for etappen videre i retning Storfjellet.

Ruten_43

Ruten_45

Kryssing av den strie elven, som langt fra var noe enkel å komme seg helskinna over.

Ruten_46

Ruten_47

Komt et stykke opp lia, på vei mot Storfjellet her. I bildet sees Storbekken, som jeg fulgte videre opp i retning ryggen av Storfjellet.

Ruten_48

Mot toppen jeg nettopp var kommet ned fra, med en hel slekt nysgjerrige individer tilstede.

Ruten_49

Ruten_50

På vei opp mot ryggen.

Ruten_51

Oppe på ryggen gjensto nå bare en enkel og behagelig spasertur, på det lettgåtte underlaget.

Ruten_54

Ruten_55

Ved den lille varden, på toppen av Storfjellet. Bak til høyre i bildet sees gigantiske Rostafjellet.

Ruten_56

Tommel opp for en fantastisk dag på fjellet. Bak meg sees dagens første besøkte topp.

Ruten_57

Litt av det svære Alapp-massivet.

Ruten_59

På retur.

Ruten_60

Utsikt ned i retning startstedet, og mot de to kjente fjellene Hattavarre og Rostafjellet.

Ruten_61

Ruten.

Ruten_63

Ruten_64

Litt nedkjøling måtte til i det varme sommerværet.

Ruten_66

Fulgte elven på vei ned, før jeg fortsatte på stien ned gjennom skogen.

Ruten_67

Nok en elvekryssing.

Ruten_68

Storfjellet og elven jeg fulgte på vei opp og ned.

Ruten_69

Så gjensto til slutt bare et par kilometer på sti, ned gjennom skogen.

Ruten_70

Ruten_71

Kartet med inntegnet rute til Ruten, som en finner oppslått ved startstedet.

Ruten_72

Beskrivelse av turen til Ruten. Gjort av andre enn meg. Legg merke til de påståtte syv kirkesogn. Burde være vært å ta turen da, tenker jeg..

Ruten_73

Målselva, med turens to besøkte topper bak. Til venstre sees Ruten, mens en aller lengst til høyre i bildet kan se Storfjellet.

Ruten_74

Min versjon av kart med inntegnet rute, fra turen til Ruten og Storfjellet.

Ruten_75

Startsted og de to toppene, merket med rødt.