Sandviktinden 1543 moh

Share on Facebook9Tweet about this on TwitterShare on Google+0Print this pageEmail this to someone

På østsiden av Skjomen, like sørøst for mere kjente Skjomtinden, finner en 1543 meter høye Sandviktinden. Tross sin høyde er fjellet ikke veldig godt synlig og heller noe anonym, sett i forhold til f.eks sin nevnte “nabo” litt lengre nordvest. Turen til Sandviktinden er likevel veldig fin å gå, og terrenget her er lettgått. Fra toppen har en i tillegg nydelig utsikt i alle retninger. Turen opp på dette fjellet byr ikke på veldig bratte partier, og for de som ikke liker veldig bratt skikjøring, men heller liker en noe lengre og slakere topptur, kan turen hit lett anbefales vinterstid. Som vår-skitur i april/mai, når sola varmer og himmelen er farget blå, er denne turen kanskje aller finest å gå. I allefall var turen jeg fikk oppleve sist i april, en storfin opplevelse jeg sent vil glemme. Her er turbeskrivelsen fra turen vår til Sandviktinden.

Startstedet for en tur til Sandviktinden ligger ved sørøst-enden av Storvatnet i Håkvikdalen. For å komme hit følges E6 sørover fra Narvik, omlag 11 kilometer, til en kommer til krysset i Håkvik. Herfra følges veien inn Håkvikdalen til en er fremme ved startstedet. Omlag 200 meter etter at en har passert vatnet, finner en parkeringsmuligheter på høyre side av veien.

Fra start går en over den lille broen som er her, før en tar fatt på etappen langs sti videre i retning sørvest. Vi fulgte stien omlag to kilometer, før vi etterhvert begynte å ta litt mere høyde på tur opp i retning Lagodalen.

Under vår tur til Sandviktinden traff vi på noen andre i samme ærend som oss, som vi etterhvert gikk sammen med videre inn Lagodalen og til topps. Vi så også en annen gruppe foran oss, i det de tok fatt på ryggen opp mot Lagocohkka. Jeg var så heldig å få gå denne turen sammen med Bjørn Forselv, forfatter av boka “Topper i Ofoten og Sør-Troms”. Takket være hans solide kjennskap til området, ble Lagodalen valgt fremfor en rute via Lagocohkka. Dette viste seg å være et helt riktig valg, ettersom Lagocohkka var avblåst og lite tiltrekkende for ferdsel på ski.

Etter å ha tilbakelagt stigningen opp mot ryggen til Lagocohkka dreide vi så i sørlig og etterhvert sørøstlig retning, på vei inn Lagodalen. Den flate etappen inn Lagodalen var fin å gå, med et fint lag med nysnø som underlag. Vi tok en rast midtveis inn dalen, hvor vi spiste lunch og ellers bare nøt øyeblikket i det fine været.

Etter rasten fortsatte vi i retning ryggen til Sandviktinden, hvor vi passerte like øst for punkt 1015 på turen bort. Til sist gjensto Sandviktindens langstrakte rygg, som vi fulgte hele veien opp og til topps.

Vel oppe på toppen kunne vi nå nyte meget flott utsikt i alle retninger. Vi kunne blant annet nyte synet av mange høye og mektige Narvikfjell, hvor Storsteinsfjellet her var mest fremtredende, i sørøst. Videre mot Sør-Skjomen og Ballangen, med Frostisen sentralt i bildet her. Ellers kunne vi nyte synet av mektige Skjomtinden like ved, samt Ofotfjorden og toppene på andre siden av fjorden.

Etter å ha nytt øyeblikket på toppen en stund, var det klart for det som skulle vise seg å bli turens høydepunkt, nemlig skikjøringen ned ryggen. Selv om ryggen aldri er brattere enn 20 grader, sørget snøforholdene for at nedfarten likevel ble av det gøyale slaget. Herlige svinger ble satt på vei ned, og vel nede av ryggen var folket strålende fornøyde med egen signatur.

Videre ned Lagodalen sørget vi for å holde mest mulig høyde i østkanten av dalen, slik at ferrest mulig stavtak skulle bli nødvendig. På litt hardere føre ville vi nok kanskje kommet oss ut Lagodalen uten et eneste stavtak, noe Bjørn fortalte at han i allefall har opplevd å greie ved tidligere besøk til Sandviktinden. Uansett ble det ikke behov for mange stavtakene ut dalen, og etter å ha rundet ryygen til Lagocohkka ble det igjen satt svinger på vei ned mot skogen og videre ned gjennom bjørk og furu, tilbake til startstedet.

Vel nede ved bilene igjen, etter omlag 6 timer på tur, var vi alle strålende fornøyde med dagen og opplevelsen vi fikk. Når så dagen ble avsluttet med pizza til to sultne kropper, var det en godt fornøyd undertegnede som om kvelden kunne sette kursen hjemover mot Harstad.

Totalt er denne turen, som vi gikk den, på omlag 20 kilometer og 1300 høydemeter. Turen til Sandviktinden ble gått 25. april 2015 i et fantastisk vær.

sandviktinden_v01

Vi er klare for avmarsj fra startstedet ved sørenden av Storvatnet i Håkvikdalen.

sandviktinden_v02

Vi er i gang langs den tydelige trasèen fra start.

sandviktinden_v03

Skjomtinden, eller Dronninga som fjellet kalles av lokalbefolkningen, ruver allerede sett fra start.

sandviktinden_v04

sandviktinden_v05

En har drøye to kilometers gange fremfor seg, før en kan starte stigningen opp mot Lagodalen.

sandviktinden_v06

sandviktinden_v07

Her er vi i gang med stigningen opp mot Lagodalen.

sandviktinden_v08

sandviktinden_v09

sandviktinden_v10

Vi nærmer oss høyspentlinjen som går gjennom Lagodalen, og er i ferd med å runde ryggen til Lagocohkka.

sandviktinden_v11

Vi traff på et annet hyggelig turfølge, og fortsatte turen inn Lagodalen mer eller mindre sammen.

sandviktinden_v12

Inn Lagodalen. Dagens mål sees endelig der fremme. (Toppen midt i bildet.)

sandviktinden_v13

sandviktinden_v14

sandviktinden_v15

Ferske jervespor.

sandviktinden_v16

Bjørn tråkker spor i urørt snø.

sandviktinden_v17

sandviktinden_v18

Toppen av Sandviktinden og Bihparcohkka.

sandviktinden_v19

Folket nyter en bedre lunch i storslåtte omgivelser. I bildet sees ruvende Skjomtinden.

sandviktinden_v20

På tur videre inn i retning ryggen til Sandviktinden.

sandviktinden_v21

Ut Lagodalen.

sandviktinden_v22

Ryggen til Sandviktinden som vi fulgte opp.

sandviktinden_v23

sandviktinden_v27

Bjørn på toppen av Sandviktinden

sandviktinden_v28

Det ble tommel opp på undertegnede denne dagen også.

sandviktinden_v29

sandviktinden_v30

Utsikt inn Sør-Skjomen og videre mot sørvest.

sandviktinden_v31

Utsikt mot vest.

sandviktinden_v32

Skjomtinden og Ofotfjorden.

sandviktinden_v33

Utsikt nordover.

sandviktinden_v34

I retning sørøst. Midt i bildet sees Storsteinsfjellet ruvende over alle andre topper, nesten 1900 meter over havet.

sandviktinden_v35

Sàimmacohkka.

sandviktinden_v36

Bjørn setter herlige svinger på vei ned ryggen, som denne dagen bød på fantastiske snøforhold.

sandviktinden_v37

sandviktinden_v38

sandviktinden_v39

sandviktinden_v40

Folket var greit fornøyd med dagens snøforhold. Her fra den lille siden vest for ryggen til Sandviktinden.

sandviktinden_v41

Noen stavtak behøvdes i dette partiet, før vi etterhvert bare kunne seile ned og tilbake ut Lagodalen.

sandviktinden_v42

Lagodalen er tilbakelagt uten nevneverdig mye staking, her er vi klare for noen nye svinger ned mot skogen.

sandviktinden_v43

Ned mot startstedet, som sees til venstre på dette bildet.

sandviktinden_v44

Til slutt gjensto det bare å gå over broen nede ved startstedet.

sandviktinden_v45

Ruten vi gikk. Første del.

sandviktinden_v46

Ruten vi gikk. Andre del.

sandviktinden_v47

Startsted og topp merket med rødt.