Skavlikollen 1005 moh

Skavlikollen er et fjell beliggende på kommunegrensen mellom Skånland og Gratangen. Toppen er i motsetning til mange av de andre fjellene i området relativt avrundet og flat, og en tur til topps på Skavlikollen er en enkel og grei topptur som kan gjennomføres av de aller fleste både sommer og vinter. Selv besøkte jeg toppen i en herlig skitur, i strålende solskinn, en varm og flott aprildag. Her er turbeskrivelsen fra turen min til Skavlikollen.

Det greieste utgangspunktet for en tur til Skavlikollen er ved Grov i Skånland. Herfra kan en følge den merkede løypen som går opp i retning Stefangorsa og Ramnfløy, hvor en enkelt kan kombinere en tur til Skavlikollen med en tur innom naboen, Keipen (1136 moh).

Men da jeg tok turen valgte jeg et annet, alternativt startsted, nemlig fra Foldvik i Gratangen. Turen herfra og opp til Foldvikvatnet og videre bort og opp den slake østsiden til Skavlikollen, er en superfin tur i flotte omgivelser. Men turen med start fra Foldvik blir fort over dobbel så lang enn om en går turen fra Grov.

Fra Harstad følger en riksvei 83 mot Tjeldsundbrua, før en her kjører under brua langs fylkesvei 825, som en følger videre til Foldvik. Fremme i Foldvik parkerte jeg ved butikken som ligger her, og totalt tok kjøreturen frem til startstedet omlag 1 time og 15 minutter.

Fra butikken ruslet jeg over veien, gikk over broen og opp mellom noen hus som ligger på øversiden av veien. Herfra startet jeg på etappen opp langs skogsbilveien som går hele veien opp til Foldvikvatnet. Her var godt oppkjørte scooterspor jeg kunne følge hele veien opp til vatnet, og etappen opp hit gikk relativt raskt unna.

Vel oppe av skogen og oppe av siste stigning før det går litt nedover mot vatnet, ventet så etterhvert den flate etappen på rundt 2 kilometer over Foldvikvatnet. Her kunne jeg også, for første gang på turen, speide mot den særdeles slake toppen langt der borte i det fjerne. Den gedigne “snømannen” på toppen av Skavlikollen kunne også sees på vei over vatnet, bortimot en halv mil i luftlinje unna.

På tur over vatnet i steikende aprilsol og vindstilla, lettkledd og strålende opplagt, kunne jeg nyte de flotte omgivelsene rundt meg, og synet av de mange flotte toppene rundt, så som Keipen, Tinden og Sula.

Etter at etappen over Foldvikvatnet var tilbakelagt, kunne jeg etterhvert starte på tur opp den slake stigningen langs siden til Keipen og Mellagråfjellet. Også her hadde jeg scooterspor jeg kunne følge, noe jeg strengt tatt gjerne kunne tenkt meg og vært foruten så langt opp og til fjells.. Vel oppe i skardet mellom Mellagråfjellet og Skavlikollen, dreide jeg så av i nordvestlig retning, før jeg kunne gå de siste metrene opp den slake ryggen og til toppen av dagens mål, i urørt snø.

Fremme ved “snømannen” (les; varden på toppen), kunne jeg bare konstatere at denne var av dimensjoner i nærheten av det jeg hadde sett for meg på kilometervis avstand, og vel så det. En gedigen sak, godt nedsnødd og vindpåvirket, var det jeg her fikk stille meg opp ved siden av. Med utstrakte armer forsøkte jeg og gjøre meg like stor som dagens toppvarde, uten hell.

Jeg fortsatte noen hundre meter lengre frem for å være sikker på at jeg hadde stått på toppens høyeste punkt. Vindjakken fikk ligge urørt i sekken hele den drøye timen jeg nøt på toppen av Skavlikollen denne dagen. En nokså kjedelig og lite spektakulær topp dette, men du verden for en utsikt! Herfra var utsikten, særlig mot vest, helt førsteklasses. Møysalen kunne enkelt sees herfra, tronende over alle andre fjell i vest, godt over syv mil i luftlinje lengre unna(!) Også utsikten til de mange og flotte Skånlandsfjellene like ved, samt mot Rolla, Drangen og Andørja, var meget bra.

Etter en lang og herlig stund på toppen, tok jeg fatt på den lange veien hjem. Fortsatt i strålende solskinn og med plussgrader på stokken. Etter at Foldvikvatnet atter en gang var tilbakelagt, og den lille stigningen opp fra vatnet var unnagjort, var det klart for noe så sjeldent som å rive av skifellene.. Etter en lang dags marsj, vel og merke med mine superlette mustagh ata-ski, var det likevel ganske deilig å kunne spenne fast skoene og ordne til fast hæl, før de siste 5-6 kilometrene av turen gjensto.

Etappen ned fra vatnet gikk unna i en fei, og selv om det under denne turen ikke ble noe av fine svinger i urørt pudder, var det likevel en fin måte å avslutte en herlig dag på, med kun et par stavtak fra vatnet og ned til bilen.

Totalt var denne turen på omlag 24 kilometer, og utenom min lange pause på toppen brukte jeg omlag 5 timer på turen min til Skavlikollen. Turdato var 19. april 2012.

Skavlikollen_01

Klar for turstart i Foldvika. Her er jeg ved traktorveien og scooterløypens begynnelse, etter å ha trasket over veien fra butikken i bygda, og passert mellom husene som ligger her.

Skavlikollen_02

Skavlikollen_03

Skavlikollen_04

Oppe av stigningen, hvor terrenget flater ut videre et stykke bort i retning Foldvikvatnet.

Skavlikollen_05

Godt oppkjørte spor å traske i på ferden min mot Foldvikvatnet og Skavlikollen. I bildet sees Nonsfjellet, Tretinden og Sula.

Skavlikollen_06

Skavlikollen_08

De to Sula-toppene, henholdsvis 935 og 1005 moh.

Skavlikollen_09

Nonsfjellet og Tretinden, henholdsvis 1139 og 1073 moh.

Skavlikollen_10

Her holder jeg stø kurs i retning Foldvikvatnet, som ligger rett frem, bak i bildet. I tillegg til Tretinden og Sula, kan en her såvidt skimte toppene av Tinden og Keipen, i midten av bildet.

Skavlikollen_11

Skavlikollen_12

Skavlikollen_13

Skavlikollen_14

Utsikt tilbake ned mot start.

Skavlikollen_15

Ned mot Storsulvatnet og hyttene der.

Skavlikollen_16

Her er jeg oppe av siste slake stigning før Foldvikvatnet.

Skavlikollen_17

Tinden og Keipen, henholdsvis 1141 og 1136 moh.

Skavlikollen_18

Endelig, i det etappen over Foldvikvatnet står for tur, får jeg første synet av dagens mål, som her sees lengst bak og til høyre i bildet. Som en kan se, faller Skavlikollen en smule bort i forhold til f.eks den fantastisk flotte Tinden..!

Skavlikollen_19

Skavlikollen ser rett og slett ikke ut som et fjell i forhold til Keipen. Men du kan være rimelig trygg på å ikke bli tatt i ras på turen opp til kollen, i allefall..

Skavlikollen_21

Om toppen virker lite imponerende, kan turen hit så absolutt være fin for det. Jeg storkoste meg i allefall på turen, som ble gått i et fantastisk påskevær, i vindstilla og knallsol.

Skavlikollen_22

Sula i ferd med å passeres.

Skavlikollen_24

Keipen.

Skavlikollen_25

En liten hytte dukket opp midt på flata, etter at etappen over Foldvikvatnet var tilbakelagt.

Skavlikollen_26

Keipen passeres.

Skavlikollen_27

Fulgte likegodt scootersporene opp nord for Mellagråfjellet.

Skavlikollen_28

Utsikt mot nord.

Skavlikollen_30

Skavlikollen_31

Skavlikollen_34

Nesten oppe ved varden her. En varde som det faktisk er mulig å se fra andre siden av Foldvikvatnet, omlag en halv mil unna (!)

Skavlikollen_35

Skavlikollen_37

I et forsøk på å gjøre meg like svær som snømannen på toppen. Lyktes vel heller dårlig..

Skavlikollen_38

Skavlikollen_39

Utsikt østover.

Skavlikollen_40

Utsikt nord-østover. Nærmest sees toppene Borturskartinden, Ystelifjellet, Lavangstinden, Tverrfjellet og Årsteinhornet.

Skavlikollen_41

Og med litt zoom.. Så vips ser en Istindan i Bardu/Målselv på bildet også. (Bakerst i midten.)

Skavlikollen_42

Mot nord og toppene på Andørja.

Skavlikollen_43

I retning nordvest. Drangen midt i bildet, med Grytøya og Senja bak.

Skavlikollen_45

Mot vest, (vest-nordvest). Rolla og Grytøya til høyre i bildet.

Skavlikollen_46

Mot vest.

Skavlikollen_47

Med zoom. Strandtinden til venstre, Sætertinden litt til venstre for midten av bildet, og selveste Møysalen, høyeste topp til høyre for midten av bildet.

Skavlikollen_49

Mot sør og toppene i Skånland, så som Novatind, Novafjellet, Pungdalstind og Skittendalstinden.

Skavlikollen_50

Mot sørøst. Narvik i bakgrunnen.

Skavlikollen_51

Tilbake mot varden, etter å ha vært bortom punktet som ifølge kartet er merket som høyeste punkt, litt lengre vest.

Skavlikollen_52

Etter halvannen time i bare skjorten på toppen, satte jeg i gang med den forholdsvis lange returen hjem. Humøret var selvsagt på topp.

Skavlikollen_54

Skavlikollen_55

Skavlikollen_56

Klar for returen over vannet.

Skavlikollen_59

Etter en hel dags trasking, var det tross lette randoski, helt greit å her kunne røske av fellene og få en litt billigere reise tilbake til startsedet, siste halvdelen av returen.

Skavlikollen_60

Skavlikollen_61

Skavlikollen_62

Skavlikollen med zoom, tatt fra Kilbotn på vei hjem.

Skavlikollen_63

Ruten jeg gikk.

Skavlikollen_64

Startsted og topp merket med rødt.