Stormauken 1249 moh

Stormauken er et fjell beliggende mellom Takelvdalen og Rundhaug i Målselv kommune. Fjellet er godt synlig om en kommer kjørende langs E6 sør for Heia. Mens lillebror Maukungen i øst, akkurat grenser til det enorme Mauken -og Blåtind skytefelt, skal en tur til Stormauken i utgangspunktet være trygg, og med det blottet for eventuelle kuler, blindgjengere og krutt.. Som en av landets 85 topper med primærfaktor på over 1000 meter, er utsikten fra toppen av Stormauken selvsagt helt upåklagelig. Da jeg besøkte Stormauken tok jeg også turen innom den mye mere anonyme lillebroren i øst, den 1115 meter høye toppen med det flotte navnet, Maukungen. Her er turbeskrivelsen min fra turen min innom disse to toppene i Målselv.

Startstedet jeg valgte under mitt besøk til Mauken-toppene, var ved Litlevoll ved Kaldbekken, knappe 2 kilometer fra E6 i Takelvdalen. Etter å ha kjørt over broen som går over Takelva, tok jeg til venstre og fulgte veien helt opp til siste gården. Her parkerte jeg like nedenfor de to husene som ligger her.

Fra start var det bare å marsjere opp gjennom skogen, mens jeg gradvis tok noen høydemeter på tur opp de knappe 3 kilometrene til jeg var over skogen på andre siden. Etter å ha gjort meg ferdig med etappen gjennom skogen, fortsatte jeg videre bort i retning ryggen til Stormauken, som etterhvert som jeg rundet ryggen til Mauktippen i vest, kom mer og mer til syne. Med sein vår og sommer i nord, lå det enda masse snø da jeg gikk turen min, St. Hansaften.

Etter knappe 5 kilometer var jeg klar til å ta fatt på etappen opp de drøye 500 høydemetrene opp siden til Stormauken. Her var for det meste snø, med noen bare partier innimellom, i nedre del av siden. Mye råtten snø i de lavere partiene på turen, ble erstattet med et grusomt skarelag som skar som tusen barberblader på mine bare legger lengre oppe, da det tynne skarelaget såklart ikke bar mine 80 kilo. De øverste par hundre høydemeter var regelrett vonde, og det var derfor en fornøyelse å nå toppen, hvor såre legger nå kunne få hvile litt.

På toppen var det en stor og flott varde, og en har en vid og storslått utsikt i alle retninger! Etter å ha nytt den superflotte utsikten lenge og vel, samt kjent de herlige solstrålene og varmen fra sola på toppen, var det tid for retur ned av dagens første topp. Igjen var det som å bli skåret opp av barberblader, da føttene brøt i gjennom det tynne, men sylskarpe skarelaget for hvert steg jeg tok på vei ned. Men etter å ha tilbakelagt det øverste partiet, ble snøen heldigvis etterhvert bløtere.

Etter en pust i bakken i et av de bare partiene på rundt 800-900 moh, startet jeg å skrå østover ned det siste partiet av nordsiden til Stormauken. Herfra kunne jeg se tilbake på sporene mine som nå gikk hele veien ned den nordvendte siden. Nede av Stormauken startet jeg nå på den flate etappen som stort sett foregikk på snøfritt underlag, i retning øst og mot dagens neste topp som var Maukungen.

Etter omlag halvannen kilometer i mer eller mindre flatt terreng, startet jeg på den slake stigningen opp mot det navnløse vatnet som ligger på 800 meters høyde, nord for Maukugen. Her nede satte jeg fra meg sekken, før jeg tok fatt på de siste 300 høydemetrene opp til lillebror. De første 200 høydemetrene opp fra vatnet var det noe stigning, mens det deretter var omlag en halv kilometer flatt, før jeg til slutt kunne bestige selve toppen av Maukungen.

På toppen av Maukungen var det en bitteliten varde, ja en liten steinhaug som var skrapt sammen, og følelsen av å være på en svær tusenmetring var ikke like mye tilstede som på dagens første besøkte topp. Likevel, tid til en liten break tok jeg meg, mens jeg så meg tilbake mot dagens første topp, som fra Maukungen så ganske så bra ut. Ellers var utsikten også fra lillebror, imponerende bra, bortsett fra mot vest hvor Stormauken nå sperret for en del av utsikten.

Returen fulgte samme vei som opp, tilbake ved siden opp til Stormauken tok jeg nok en gang en titt på sporene mine, mens jeg fortsatte nordvestover mot punktet der jeg kom opp gjennom skogen på oppruten min. Jeg fant tilbake til samme stedet der jeg kom ut av skogen, og herfra var det bare å traske på de siste kilometrene ned i retning startstedet.

En flott tur var det, men mye råtten snø gjorde turen ganske slitsom, og sørget også for at det ikke ble gått i noe rekordtempo denne deilige sommerdagen. Vel nede ved bilen var det en sulten mann som satte seg bak rattet, vel vitende om at St. Hansaften gjerne er synonymt med saftig, deilig, grillmat og noen iskalde pils.. Det ble en fin avslutning på en super dag i kanonflott sommervær, hvor startskuddet opp gjennom skogen i retning Stormauken, gikk allerede halv åtte om morgenen.

Totalt var denne turen på omlag 20 kilometer og anslagsvis, omlag 1600 høydemeter. Turen ble gått 23. juni 2012, og totalt brukte jeg et sted mellom 7 og 8 timer på turen min til Stormauken og Maukungen.

Stormauken_01

Ved startstedet jeg valgte, nesten ved veis ende ved Litlevoll. Parkerte bilen i veikanten.

Stormauken_02

Fra husene var det bare å sette kursen i sørøstlig retning opp gjennom skogen.

Stormauken_03

Stormauken_04

Det var bare å traske i vei over myrene og opp gjennom skogen, mens en siktet seg inn i retning dagens første topp, som sees bak i bildet.

Stormauken_05

Kom etterhvert inn på en liten firhjulingvei, som jeg kunne følge et kort stykke på vei.

Stormauken_06

En har en del skog å forsere før en nærmer seg massivet, med punkt 1194 til venstre, Stormauken i midten og Mauktippen til høyre i bildet. Lengst til venstre sees turens andre besøkte topp, Maukungen.

Stormauken_07

Stormauken_08

Her er jeg ferdig med de knappe tre kilometrene gjennom skog, og herfra fortsatte jeg videre bortover i retning sørøst, og mot siden som fører opp til Stormauken.

Stormauken_09

Sein vår kan en trygt si. Det lå store mengder med snø i fjellet, spesielt til å være såpass langt ut i juni.

Stormauken_11

Fulgte siden videre bortover, midt i bildet.

Stormauken_12

Videre bort fulgte jeg også terrenget midt i bildet, gjennom småkratt og over snøfelt, før jeg rundet ryggen til Mauktippen, (nærmest i bildet). Bak sees Nitinden.

Stormauken_13

På tur å runde ryggen til Mauktippen her. Bak sees litt av Maukungen og Stormauken, som var denne dagens to turmål.

Stormauken_14

Punkt 1194, Stormauken og Mauktippen.

Stormauken_15

Stormauken_16

Her er jeg straks klar for å ta fatt på de omlag fem hundre høydemetrene opp nordsiden til Stormauken.

Stormauken_17

Enda delvis godt skiføre, selv en St. Hansaften.

Stormauken_18

Mauktippen 1151 moh, som også er en del av samme massivet.

Stormauken_19

Tilbake mot ryggen til Mauktippen, som jeg rundet rundt, og videre nord mot blant annet Blåtindan og Breidtinden, som sees bak i bildet.

Stormauken_21

Videre opp.

Stormauken_22

Drømmevær og følelsen av både påskestemning og sommer på en og samme gang!

Stormauken_23

Stormauken_24

Med sommertemperatur og bare legger, kombinert med et skarelag som skjærte som kniver i beina, var steinene en kjærkommen avveksling en kort stund.

Stormauken_25

Siste biten bort og til topps gjenstår her.

Stormauken_26

Stormauken_27

Med litt såre legger til tross, var det en lykkelig herremann som etter noen timer på tur, endelig kunne nyte øyeblikket til fulle, oppe på dagens første topp.

Stormauken_28

Utsikt fra toppen, i retning vest.

Stormauken_29

Utsikt i retning sørvest, og mot de høye toppene som ligger langs kommunegrensen mellom Målselv og Bardu. Istindan sees her omlag midt i bildet.

Stormauken_30

I retning sør, og med utsikt mot topper som Alappen, Sarrvesoalgi, Stuoragàisi, Frøkentinden og Hestryggen.

Stormauken_31

I retning sørøst, og mot punkt 1194. Bak sees blant annet Ruten, Gråhøgda og Alappen.

Stormauken_32

Utsikt mot øst. Nærmest sees dagens andre turmål, Maukungen. Bak i bildet sees kjemper som blant annet Hàhttagàisi, Rostafjellet og Likka-massivet.

Stormauken_33

Utsikt i retning nordøst, og mot de mange spennende Balsfjord-toppene i området.

Stormauken_34

Utsikt nordover. Jiehkkevàrri kan skimtes bakerst i midten av bildet.

Stormauken_36

Mot nordvest, med Mauktippen nærmest i bildet.

Stormauken_37

I gang med returen ned fra Stormauken.

Stormauken_39

Sporene mine fra turen min opp og ned fra den høyeste av Mauken-toppene.

Stormauken_40

Etter en liten rast i bakken satte jeg kursen videre i østlig retning, bort til skardet i mditen av bildet.

Stormauken_41

Videre bort i retning skardet mellom punkt 885 og Maukungen, (midt i bildet), var det greit å gå.

Stormauken_42

Stormauken_43

Punkt 1194 og toppen av Stormauken.

Stormauken_44

Stormauken_45

Straks oppe i skardet her.

Stormauken_46

En til tider strabasiøs tur i råtten juni-snø ble det, her er et bilde som vitner om nettopp det..

Stormauken_47

Oppe i skardet, ved det lille navnløse vannet beliggende på omlag 800 moh, satte jeg sekken fra meg, før jeg tuslet videre den siste biten opp og til topps på Maukungen.

Stormauken_48

Klar for ryggen opp mot Maukungen.

Stormauken_49

Stormauken_51

Oppe av første stigningen på ryggen opp mot “ungen”, herfra flater terrenget ut videre bort til en er under selve toppen, som her sees i bildet.

Stormauken_52

En liten varde sto plassert langs ryggen, like før siste stigningen starter.

Stormauken_53

Stormauken_54

Oppe på dagens andre topp.

Stormauken_55

En fornøyd mann på toppen av Maukungen.

Stormauken_56

Undertegnede studerer dagens første besøkte topp, og vurderer muligens her om han kanskje kunne tatt en snarvei via Stormaukens punkt 1194..

Stormauken_58

Utsikt i retning sør/sørvest. Alappen til venstre i bildet.

Stormauken_59

Utsikt mot øst.

Stormauken_61

Mot nord. Bak sees blant annet Blåtindan og Breidtinden.

Stormauken_62

Mot nordøst og deler av Takvatnet.

Stormauken_64

På retur. Her er jeg på vei ned mot skardet og det lille vannet sør for punkt 885.

Stormauken_65

Dårlig skliføre..

Stormauken_67

Tilbake i skardet, hvor sekken måtte på ryggen igjen.

Stormauken_68

Så gjensto bare den forholdsvis lange marsjen ut og tilbake igjen..

Stormauken_71

Stormauken_74

Stormauken_75

Straks klart for retur gjennom “jungelen”.

Stormauken_76

Stormauken_77

Hadde en bare kunne fulgt bekken så..

Stormauken_79

Stormauken_80

Etter en fantastisk, men lang dag på fjellet i steiksol og varmt vær, var allerede smaken av grillmat og øl mulig å kjenne i undertegnedes munn på dette tidspunkt. Det var jo tross alt St. Hansaften da..

Stormauken_81

Et lite tilbakeblikk mot toppene.

Stormauken_82

Ruten jeg gikk.

Stormauken_83

Startstedet og de to toppene, merket med rødt.