Taraldsviktinden 777 moh

Like opp av Fiskefjorden, på fjordens østside, og opp av mere velkjente Tjeldsundet, reiser den forholdsvis lave Taraldsviktinden seg til værs. Med sine nokså beskjedne 777 meter over havnivå skulle en ikke tro at en tur til topps på Taraldsviktinden kunne by på de helt store opplevelsene, og som turopplevelse er nok ikke denne turen av de aller råeste, langt i fra. Men derimot skuffer ikke Taraldsviktinden når det kommer til utsikt. Fra toppen har en nemlig en aldeles så råflott utsikt over vakre Tjeldsundet, hvor da kanskje spesielt utsikten i sørvestlig retning er vakker. Mens selve turen opp sommerstid på langt nær er av de flotteste en kan gjøre i området, er altså den flotte utsikten fra toppen ene og alene verdt turen i undertegnedes øyner. I tillegg kan det nevnes at Taraldsviktinden er et populært skifjell for de som liker bratt skikjøring vinterstid. Og som kjent er kombinasjonen skikjøring og nærhet til det blåe hav ekstra flott. Og for de som tør legge sporet ned Taraldsviktindens østside, kan en regelrett her stupe seg rett ned i fjorden. Et nokså ekslusivt naturfenomen finnes også her, nemlig den såkalte “skitunnelen” som er en tunnel  beliggende i fjellets østlige side, skapt av naturen selv. Her dropper de mest hardbarkede vintertoppbestigerne utfor og kjører ned gjennom den lille tunnelen før de etterhvert slipper seg mere løs i store, herlige svinger ned den bratte fjellsiden. Terrenget vi snakker om her er 40 grader bratt og vel så det, så dette er ikke rekreasjon for den vanlige mann i gata. Selv om Taraldsviktinden naturlig faller litt i skyggen av sine høyere og mere kjente naboer, så som Strandtinden, Kongsviktinden og Sætertinden, er en tur opp på denne litt lavere toppen absolutt verdt slitet. Her er turbeskrivelsen fra turen min til Taraldsviktinden.

Startstedet jeg valgte under min tur til Taraldsviktinden ligger nesten innerst i Fiskefjorden i Tjeldsund kommune i Nordland. Fra Harstad fulgte jeg riksvei 83 til rundkjøringen ved Tjeldsundbrua. Herfra følges så E10 i retning Lofoten. Etter å ha passert den lille bygda Kongsvika, får en nå Taraldsviktinden på høyre side i det en fortsetter vestover mot Fiskefjorden. En knapp kilometer før en kommer innerst inn i Fiskefjorden, går der en traktorvei opp i retning Norddalen. Jeg tok sjansen på å parkere i avkjøringen rett ved E10.

Veien opp er sperret med bom og her kan det være en idè å snakke med de som bor her først, om det er greit for de om en parkerer en bil eller to. Fra start passerer du forbi et par hus langs skogsbilveien, før den så følges videre oppover en liten kilometer i retning Norddalen. Da jeg gikk turen var det merket med et lite “ti på topp” skilt i en buske, der hvor stien tok av fra traktorveien. Dette så ikke jeg på vei oppover og jeg fortsettet dermed litt lengre inn Norddalen enn strengt tatt nødvendig.

Uansett, sti eller ikke, en ser Taraldsviktindens vestside og det er således ingen problemer med å navigere seg opp gjennom skogen uten sti. Jeg krysset under kraftledningen som går her og tok sikte på toppen som herfra ligger omlag 2,5 kilometer unna i sørøstlig retning. Stien følger terrenget oppover via punkt 250 og videre i sørvestlig kant av den jevne siden til Taraldsviktindens vestside. Jeg fulgte terrenget opp omtrent i samme område, og kom etterhvert inn på den noe utydelige stien, som bare sporadisk var mulig å følge da jeg gikk turen.

Det er på veien opp behagelig terreng å gå i, med mose og lyng som det sentrale underlag. Skogen gjøres raskt unna og lengre oppe er det bare litt småvegetasjon og småbusker, før det de siste par hundre høydemetrene er stein som gjelder.

På omlag 550 moh er der et bratt bergparti som enklest passeres på høyre side. Selv fant jeg et tråkk som ledet meg rundt det andre lille bergpartiet som ligger enda lengre sørvest i siden, så jeg rundet dette på vei opp, før jeg fortsatte opp bratta mere i Taralsviktindens sørside. Det er rart med det, men når en finner tråkk etter andre er det lett å gå seg blind. Muligens ble min rute unødvendig bratt på slutten, men opp kom jeg meg nå uten noe form for problemer. Samtidig kunne jeg takket være denne ruta opp, i sørvestsiden av fjellet, nyte førsteklasses utsikt sørvestover og ut vakre Tjeldsundet.

Til slutt kunne jeg følge diffuse tråkk etter andre opp den løse ura i nordøstlig retning og til toppen av Taraldsviktindens punkt 774, hvor den store og flotte varden står plassert. Her finnes postkasse med gjestebok, og en kan nå bare suge til seg av den råflotte utsikten en nå har.

Fra toppen kan en se Møysalen trone som den dronningen den er, mens synet av den resterende fjellverdnen med fjordene rundt, virkelig ikke skuffer, det heller. Under mitt besøk her på høsten og med lav kveldssol, gjorde effekten av skygge og sol opplevelsen av turen ekstra flott og spesiell.

For å sikre at jeg hadde vært innom høyeste punkt på Taraldsviktinden, satte jeg etterhvert kursen videre nordøstover på platået, ettersom høyeste punkt på toppen ifølge kartet ligger omlag 350 meter bortenfor der hvor varden står plassert.

Etter å ha stått på steinen som raget høyest på platået 350 meter lengre bortenfor, satte jeg i gang med returen ned vestsiden. Etter noen litt bratte høydemeter ned en relativt løs steinur, var jeg straks tilbake der hvor oppruta mi hadde gått, og herfra og ned kunne jeg følge den sporadiske stien ned og tilbake til skogsbilveien igjen. I det lette terrenget småløp jeg ned, hvor nå solstrålene effektivt ble stoppet av Fiskefjordtindan i sørvest. Bare øverste delen av Taraldsviktinden lå enda badet i sol da jeg var nede av skogen. Og på vei ned fikk jeg æren av å fulge stien som var merket med “ti på topp”, hele veien ned.

Totalt brukte jeg 2 timer og 30 miuntter på denne turen, som ble gjennomført i godt tempo. Totalt er denne turen på omlag 9 kilometer og ble gått den 24. september 2013. Senere har Taraldsviktinden blitt besøkt ytterligere to ganger, men da på ski. Dato for mine to siste besøk hit var 3. januar og 19. april 2016.

Tartind_01

Startstedet jeg valgte under mitt besøk til Taraldsviktinden. Jeg tok sjansen på å sette bilen i en avkjøring, hvor veien videre opp er sperret med bom. I bakgrunnen sees målet for turen.

Tartind_02

Fulgte veien opp mellom husene i bildet.

Tartind_03

Etter å ha passert husene fortsatte jeg et stykke langs traktorveien som går innover mot Norddalen. I bildet sees Rundfjellet.

Tartind_04

Så et rødt merke på et tre i det jeg ruslet inn dalen, men stien opp gjennom skogen greide jeg å passere uten å legge merke til det.

Tartind_05

Etter å ha gått noen hundre meter innover dalen så jeg meg nødt til å bryte av, å sette kursen direkte opp og i retning målet for dagen, som jo ikke lå videre inn Norddalen.

Tartind_06

Partiet gjennom den tetteste skogen er tilbakelagt, og herfra gikk jeg stort sett rett i mot Taraldsviktinden, som her sees i bildet.

Tartind_07

Et flott ettermiddags-lys over Strandtinden og Fiskefjordtindan.

Tartind_08

Der går sti, vel og merke, til tider ikke av ypperste kvalitet, på vei opp mot toppen.

Tartind_09

På vei opp valgte jeg å følge sørvest-siden av Taraldsviktinden, til høyre i bildet. Returen gikk derimot ned i midten av dette bildet.

Tartind_10

Innerst i Fiskefjorden med Fiskefjordtindan, Bollfjellet, Hestfjellet og Snøtinden i bildet.

Tartind_11

Tartind_13

På vei opp rundet jeg høyrekanten, (sørvest-siden) av dette bergpartiet.

Tartind_14

Tartind_15

Tartind_16

Tartind_17

Ned mot startsedet, som her sees midt i bildet. Bak ser en 980 meter høye Snøtinden.

Tartind_18

Utsikt mot sørvest, ut Fiskefjorden og Tjeldsundet. Lengst til høyre i bildet sees Strandtinden, (1076 moh).

Tartind_19

Her dreide jeg i litt mere østlig retning og startet på høydemeterne opp ura, etter å ha rundet i sørvest-siden av fjellet.

Tartind_21

Tartind_22

Varden ved punkt 774.

Tartind_23

Oppe ved den flotte varden på Taraldsviktinden. Dette er imidlertid ikke høyeste punktet. Dette ligger litt lengre nordøst.

Tartind_24

Utsikt mot toppene på Tjeldøya.

Tartind_25

Utsikt mot øst og inn Tjeldsundet. Sætertinden til venstre i bildet.

Tartind_26

Utsikt mot vest. Rett til høyre for den nordligste av Fiskefjordtindan sees Møysalen i det fjerne.

Tartind_27

Etter et lite opphold ved varden var det på tide å tusle seg videre bortom høyeste punktet, som her sees i bildet.

Tartind_28

Tartind_30

Jotinden på Tjeldøya, (midt i bildet.)

Tartind_31

Mot nord.

Tartind_32

Her er jeg i gang med returen ned fra Taraldsviktinden.

Tartind_33

Tartind_34

Tartind_35

På returen greide jeg å finne stien som endte opp nede i starten av Norddalen, og som der var merket med rødt ved stistart.

Tartind_36

Taraldsviktinden bader seg i kveldssola.

Tartind_37

Fiskefjordtindan.

Tartind_38

Ruten jeg gikk. Rød opp og blå ned.

Tartind_39

Startsted og topp merket med rødt.