Toppen 759 moh

På vakre Grytøya, like utenfor Harstad, finner en mange flotte og spennende topper. En av de flotteste toppene utseendemessig her, er toppen med det flotteste navnet av dem alle, nemlig 759 meter høye Toppen. Om du ser over Toppsundet og til Grytøya en vinterdag, vil Toppen skille seg ut fra alle de andre toppene her ute. Dette er fordi fjellet er så bratt mot sørvest, at snøen ikke legger seg her. Så mens de andre toppene er hvite og snødekte, beholder Toppen sin mørke farge ned langs sin nesten loddrette vegg. Selv om det stuper rett ned i havet fra Toppen, og fjellet er særdeles bratt mot sørvest, er en bestigning av dette fjellet som en enkel affære å regne. Riktignok om en ikke går for korteste vei. Her er turbeskrivelsen fra turen min til Toppen.

Det greieste startstedet for en tur til Toppen er ved Vaskinn, omlag 3 kilometer vest for fergeleiet på Bjørnå. Herfra starter en turen fra samme sted som om en vil avlegge Nona et besøk.

Parker på busslommen på høyre side av veien. Stien her starter til venstre for en låve, omlag hundre meter før du kommer til et garasjeanlegg i en høyresving. Ved låven går det en traktorvei opp gjennom skogen. Etter 300 meter kommer en frem til noen sommerfjøs. Stien er noe utydelig her, og den dreier til høyre, krysser et gjerde og går ut på et jorde. En skal krysse jordet og gå gjennom grinden i skogkanten. Ta 90 grader til venstre like etter grinden og følg en svak sti frem mot granskogen. Gå gjennom skogen og du vil finne en tydelig sti som går oppover i nordvestlig retning. Følg stien opp mot Toppskarvatnet.

Alternativt kan en om en ønsker det, gå for en kortere variant, som jeg gjorde under mitt besøk til Toppen. Fortsett i så fall videre fra Vaskinn og kjør ut til Toppen-tunnelen. 200 meter før tunnelen starter du turen opp langs vestsiden av Hallevikelva. Parkering gjøres på busslommen like ved.

Om en velger å følge Hallevikelva opp fra start blir turens lengde omtrent halvert. Men til gjengjeld er korteste vei et mye brattere alternativ. Opp langs elva er det særdeles bratt de første omlag hundre høydemetrene, før det etterhvert blir slakere. Mye tett vegetasjon er det også her, særlig opp det bratteste partiet, og det er med på å sørge for at denne ruten nok må kunne sies å kun være et alternativ for spesielt interesserte.. Langt fra alle vil finne denne ruten overkommelig, da det er svært bratt og ulendt, særlig i starten. Men om en har nok guts i seg går det likevel greit å komme seg opp her. I allefall kom jeg fra det uten problemer av noe slag. Verst er det nok ned igjen. Da bør en utvise litt forsiktighet på vei ned.

På omlag 300 moh kom jeg inn på en svak sti, som jeg fulgte videre opp et stykke langs Hallevikelva. Oppe av skogen flater terrenget ut, og en fortsetter nå videre opp til en kommer til Toppskarvatnet. Oppe ved vatnet gjenstår det nå bare å følge ryggen videre opp og til topps.

På toppen er det en liten varde med postkasse. Gjestebok var ikke lagt ut da jeg besøkte toppen. Fra toppen har en også førsteklasses utsikt, og her oppe kan en også virkelig få kjenne på suget, ettersom det er styggbratt ned langs sørvest-siden av fjellet. Utvis forsiktighet på kanten her!

På høyden nordvest for Toppen er det et stort hull i fjellet som kan være verdt å beskue. Det står en varde som markerer stedet. Selv tok jeg ikke turen bortom, da jeg helt sikkert blir å ta turen oppom Toppen en annen gang, ettersom den ligger så nærme byen jeg bor i.

Totalt er denne turen som jeg gikk den, på omlag 4,5 kilometer, og en må gå 735 høydemeter. Om en går for det lengste, men klart mere behagelige rutevalget som beskrevet ovenfor, er turens lengde på knappe 9 kilometer. Turen ble gått den 20. mai 2015.

Last ned GPX sporlogg.

Toppen_v-01

Toppen sett fra området rett sør for Hallevika. Fulgte vestsiden av Hallevikelva (til høyre i bildet) opp.

Toppen_v-02

Ved startstedet, som en finner omlag 200 meter sørøst for tunnel-innslaget.

Toppen_v-03

Omtrent slik som dette fremstår etappen opp gjennom skogen, på det verste..

Toppen_v-04

De bratteste hundre høydemetrene er forsert, og videre opp skogen flater terrenget noe ut.

Toppen_v-05

Terrenget har flatet ut, men skogen er enda til dels knotete å ta seg gjennom, likevel.

Toppen_v-06

Skogen er tilbakelagt. Videre opp i retning Toppskarvatnet er det greit å gå, langs vestsiden av Hallevikelva.

Toppen_v-07

Toppen_v-08

Lyng og gress ble ganske fort erstattet av snø videre opp i retning Toppskarvatnet. Gikk opp og bak punkt 508, som her sees bakerst i bildet.

Toppen_v-09

Toppskarvatnet, fremdeles i vinterdrakt.

Toppen_v-10

Fulgte ryggen videre opp og til topps på fin snø. Toppen sees her til venstre i bildet.

Toppen_v-11

Toppen_v-12

I retning Toppaksla.

Toppen_v-13

Klar for siste del av ryggen.

Toppen_v-14

I skardet mellom Toppen og høyden like nordvest for Toppen, med utsikt mot Aunskaret.

Toppen_v-15

Flagget er på plass i toppvarden på Toppen. Utsikt mot vest.

Toppen_v-16

Toppen_v-17

Greit bratt ned langs sørvest-siden til Toppen. Til venstre i bildet sees Elgen, mens en bekenfor ser topper tilhørende Sortland og Andøy.

Toppen_v-18

Utsikt mot nordvest og toppene Toppaksla, Stortussen og Litjetussen.

Toppen_v-19

Like i nærheten, litt lengre nordøst, ruver Nona som den høyeste av alle toppene på øya.

Toppen_v-20

Utsikt over Vågsfjorden i sørøst.

Toppen_v-21

Greit bratt fra Toppen og ned mot startstedet.. Hallevika sees her midt i bildet.

Toppen_v-22

Utsikt mot vakre Grøtavær.

Toppen_v-23

På vei ned ryggen på retur.

Toppen_v-24

Toppskarvatnet sett fra ryggen.

Toppen_v-25

Bare å følge sporene hjem..

Toppen_v-26

Så gjensto til slutt bare etappen ned den bratte skogen.

Toppen_v-27

I gang med å “krige” meg ned gjennom den tette skogen.

Toppen_v-28

Vel nede ved veien og i god behold. Mulig at jeg ikke går for noe anbefaling av denne ruten. Men med en solid dose guts går det fint å komme seg både opp og ned med start også herfra..