Trosen 1217 moh

Helt øst i Lavangen kommune, ikke langt fra grensa til nabokommunen Bardu, ligger det 1217 meter høye fjellet Trosen. Med det høyeste fjellet i Sør-Troms rett på andre siden av Spansdalen, kommer nok Trosen en god del i skyggen av atskillig mere kjente Spanstinden. Men med merket løype og fin sti sommerstid, har nok likevel Trosen et og annet besøk av turgåere og fjellfolk fra området. Trosen har tidligere vært med på Salangen og Lavangens utmerkede “30-trim”, og er derfor et fint fjell å besøke også for de som ikke er så fjellvante fra før. Det er riktignok en relativt lang tur å gå fra Fjellkysten og til toppen av Trosen, men siden turen er lettgått, har merket sti og aldri er bratt, er turen likevel enkel å gjennomføre for de fleste. Her er turbeskrivelsen fra turen min til Trosen.

Startstedet for en tur til Trosen er ved Fjellkysten ved Soløy i Lavangen. Ved Fossbakken tar en av E6 og følger riksvei 84 i retning Sjøvegan. Ved Fjellkysten er det god plass til å parkere, og herfra kan en følge den merkede løypen til Trosen. Ved startstedet er det skiltet med to flotte tavler med kart og merking til Åsevatnet og Trosen.

Fra start fulgte jeg lysløypa og den fine trasèen videre innover langs nordsiden av Hesjevikelva. Frem til Hesjevikelva fulgte jeg scooterløypa som går her, mens jeg etter å ha passert den flotte broen over elva måtte nøye meg med noen dager gamle spor videre opp dalen, i retning Botnkråa.

Videre opp fulgte jeg bekkedalen vest for punkt 522 før jeg fortsatte bort det flate partiet i retning Åsevatnet. Passerte øst for punkt 552 hvor jeg her siktet meg inn på vestryggen til Trosen og fortoppen på 1176 moh. Opp siden her ventet omlag 600 høydemeter med jevn stigning til jeg var oppe på fortoppen.

Fra fortoppen måtte jeg ned noen høydemeter før jeg kunne starte på den siste stigningen opp til hovedtoppen til Trosen. På toppen var det en liten snøkuppel (varde) og en fornøyd herremann kunne nå nyte den flotte utsikten i det nokså kalde vårværet som rådet i høyden denne dagen.

Fra toppen kunne jeg skue mot blant annet Spanstinden like ved, Melkefjellet og Rivtind i sør, Snøhetta i øst, mot Hjerttinden og Istindan i nord, og ut Lavangsfjorden med en rekke fjelltopper rundt, i retning vest. Sistnevnte panorama var nok denne dagen det som imponerte aller mest. Storslagen utsikt var det i allefall, i alle retninger.

Etter en stund på toppen for å nyte den praktfulle utsikten, gjorde jeg meg etterhvert klar for returen. Jeg gikk tilbake til fortoppen hvor jeg her tok av feller og gjorde klar til fast hæl. Ned vestsiden av Trosen ble det alright skikjøring nesten helt ned til Åsevatnet. Nede øst for Åsevatnet ventet imidlertid et aldri så lite blodslit over det bortimot 2 kilometer lange, flate partiet, på vei i retning Botnkråa.

Nedover dalen var det staking og sugeføre som gjaldt, og etter å ha krysset Hesjebergelva igjen, fortsatte jeg stakinga videre nedover mot lysløypa ved Soløy. Omsider var det til slutt ingenting annet å gjøre enn å legge på fellene igjen, før den siste halvannen kilometeren av turen gjensto.

En tur hit på fjellski er nok litt mere bekvemt for folk som ønsker en tur hit vinterstid, med mindre en har superlett randoutstyr og trives med å gå langt med det, slik som jeg. Noe populært skifjell for toppturentusiasten blir i allefall Trosen aldri, men en flott tur er det likevel, og utsikten er absolutt godkjent.

Jeg gikk turen min til Trosen den 4. mai 2012, og totalt var denne turen på omlag 26 kilometer. Tidsforbruk på turen var 6 timer.

Trosen_01

Ved startstedet ved Fjellkysten i Lavangen.

Trosen_03

Fra start langs etter lysløypen, som jeg fulgte østover de første par kilometrene. Trosen sees her aller lengst bak, i midten av bildet.

Trosen_05

Fulgte scooterløypen innover.

Trosen_06

Ved trim-postkassen som står oppe ved broen der hvor Hesjevikelva krysses.

Trosen_08

Videre inn i retning Botnkråa.

Trosen_10

Her var det slutt på scootersporet, og herfra var det bare å tråkke sin egen løype. Gikk videre opp og bak, i midten av bildet.

Trosen_13

Trosen_15

Stort sett ferdig med skogen, og har satt kurs i sørlig retning, med Spanstinden i mot.

Trosen_17

Gikk bort og opp omtrent midt i bildet.

Trosen_20

Videre bort runda jeg nabben til venstre i bildet, før jeg startet på stigningen opp mot Trosen.

Trosen_22

Trosen_25

På tur opp siden, på vei mot fortoppen til Trosen, som her sees i bildet.

Trosen_27

Trosen_28

Trosen_30

Utsikt mot vest.

Trosen_34

Toppen av Trosen, sett fra fortoppen 1176 moh.

Trosen_35

Utsikt i nordlig retning. Istindan sees her lengst bak i midten av bildet.

Trosen_38

Utsikt mot sør.

Trosen_39

Oppe på toppen av Trosen.

Trosen_41

Undertegnede nyter den flotte utsikten mot vest.

Trosen_42

Utsikt i retning vest/sørvest.

Trosen_43

Utsikt mot vest/nordvest.

Trosen_44

Utsikt mot nord/nordøst. Lengst bak i midten av bildet sees Hjerttinden, mens en bakerst til høyre i bildet kan se Istindan.

Trosen_45

Istindan med zoom.

Trosen_46

Tilbake ned mot punkt 1176.

Trosen_47

Utsikt mot sørvest.

Trosen_48

Melkefjellet og Rivtind, med zoom.

Trosen_50

Sporene mine ned fra toppen av Trosen.

Trosen_53

Trosen_54

Trosen_55

Trosen_56

Det krevdes en smule innsats på retur, uten feller..

Trosen_58

Trosen_59

Trosen_64

Trosen_67

Trosen_71

Klar for siste etappe, tilbake til Fjellkysten.

Trosen_74

Trosen_75

Trosen_76

Trosen_78

Ruten jeg gikk.

Trosen_79

Startsted og topp merket med rødt.