Vàssejietnja 1590 moh

På svensk side av riksgrensen finner en høye topper på rekke og rad. Selv hadde jeg aldri tidligere vært på tur i dette området, inntil Bjørn Forselv inviterte meg med på tur i nabo-landet. Da han kontaktet meg kvelden i forveien, var det en ganske lett avgjørelse å utsette min planlagte tur til Grytøya neste dag. Vàssejietnja er høyeste topp på det svære massivet Vàssecohkka. Med start på drøye 500 moh var det bare å spenne fast skiene rett utenfor bildøren, noe som ikke var å forakte i det hele tatt. På denne turen lot jeg meg imponere stort av det hyggelige turfølget jeg fikk være en del av, ettersom det her var fire godt over gjennomsnittet spreke damer som tok turen til topps. Alle sammen var de inne i sin aller første sesong på rando-utstyr. Sågar gikk den eldste, for lengst passert 50, sin aller første tur noensinne på randonèe-ski. Sprekt og tøft gjort! Her er turbeskrivelsen min fra turen vår til Vàssejietnja.

Startstedet Vassijaure ligger omlag 7 kilometer fra riksgrensen. Vi parkerte bilene ved den gamle stasjonen som ligger her, like ved jernbane-sporet. Etter å ha hilst på hverandre og gjort klart utstyret, satte vi i gang den nokså flate transport-etappen inn mot massivet, i retning sørøst. Etter et par kilometer var vi klare for etappen opp turens bratteste parti, hvor det her ventet knappe 200 høydemeter i forholdsvis bratt terreng.

Til å begynne med lå hele massivet innhyllet i skyer, og det så av den grunn ikke særlig lovende ut værmessig, første del av turen. Men vel oppe av den bratteste stigningen begynte skyene og lette, og fra dette øyeblikk og resten av turen, kunne vi nyte sol fra skyfri himmel. Oppe av stigningen hvor terrenget igjen flater ut, på omlag 1000 moh, passet det derfor utmerket å ta turens første rast. Her satte vi oss ned og nøt en matbit i sola, som nå virkelig varmet godt i det snødekte landskapet.

Etter en liten halvtimes pause fortsatte vi ferden videre oppover, i retning sørvest. Etter å ha tilbakelagt nye omlag 200 høydemeter i slakt terreng, dreide vi igjen kursen mot sørøst, hvor vi etterhvert kunne sikte oss inn på ryggen som fører opp mot punkt 1491. På toppen her ventet turens andre rast, hvor vi atter en gang kunne nyte sol og varme, i trivelig lag.

Til sist gjensto så siste etappe bort og opp til selve Vàssejietnja og høyeste punkt, som ligger helt sørøst på massivet. Fra punkt 1491 måtte vi ned knappe 50 høydemeter, før vi kunne tilbakelegge turens siste drøye hundre høydemeter opp til massivets flate topplatå, 1590 meter over havet.

Endelig på toppen, etter en fantastisk flott tur i et etterhvert så strålende vær, kunne vi slippe jubelen løs. Her ble det fotografert til den store gullmedalje, gruppevis, parvis og enkeltvis. Alle sammen sto vi på toppen av “snøkuppelen” aller øverst på Vàssejietnja, med armene strekt i været. Alle var vi enige om at akkurat i dag var dette drømmeturen, utført på drømmedagen. Topp stemning blant alle turdeltakerne sørget for at opplevelsen vi fikk i lag denne dagen, aldri vil glemmes. En stor takk til alle dere som var med på å gjøre denne turopplevelsen så unik!

Etter å ha nytt øyeblikket lenge og vel på toppen, nytt førsteklasses utsikt over den svenske fjellheim og priset sola som den fortjente, var det duket for retur. Fra toppen ble det nok en transportetappe ned og tilbake til punkt 1491, før vi her endelig kunne røske av feller og gjøre oss klare for nedfart. Noen litt kjedelige gli-etapper kom vi ikke utenom, men også fine svinger ble satt på vei ned fra Vàssejietnja denne flotte vår-dagen. Vel nede ved bilene igjen takket vi hverandre for turen, før vi satte kursen hjemover til norsk jord igjen.

TURDATA:

Turlengde: 20 kilometer

Høydemeter: 1160

Tidsforburk: 5 timer

Turdato: 25. mai 2015

Vassejietnja-002

Vi gjør oss klare til start ved Vassijaure stasjon.

Vassejietnja-004

Vi er i gang med første etappe, som besto av en slak transportetappe i retning sørøst og massivet.

Vassejietnja-006

Bjørn viser og forklarer ruten videre inn mot massivet.

Vassejietnja-009

Vassejietnja-010

Vi nærmer oss nordøst-siden av massivet, som vi etterhvert skulle følge opp.

Vassejietnja-014

Vassejietnja-017

Etter noen flate kilometer på vei inn mot massivet, kunne vi endelig ta fatt på høydemetrene opp den første stigningen.

Vassejietnja-023

Nesten oppe av turens første og bratteste parti.

Vassejietnja-027

Oppe av første stigning begynte været å bedre seg, og det passet derfor utmerket å ta turens første rast her.

Vassejietnja-031

Vi er passert tusen meters høyde, og fortsatte her i slakt terreng videre i retning sørvest, opp dalformasjonen midt i bildet.

Vassejietnja-033

Vassejietnja-037

Etter en rimelig grå start på dagen, kunne vi nå nyte sol fra skyfri himmel resten av turen. Fantastisk!

Vassejietnja-046

Oppe på rundt 1300 moh, kunne vi nyte synet av en hel fjellverden i og rundt Narvik, og i vest.

Vassejietnja-051

På vei opp ryggen i retning punkt 1491.

Vassejietnja-054

Siste biten før vi er oppe ved punkt 1491.

Vassejietnja-055

Utsikt i retning vest/nordvest. Til høyre i bildet sees massivets punkt 1361.

Vassejietnja-057

Turfølget i det de nærmer seg punkt 1491.

Vassejietnja-064

Vi har nådd punkt 1491, hvor vi tok dagens andre rast i solsiden.

Vassejietnja-066

Liv-Bente poserer på fortoppen til Vassejietnja, tidligere omtalt som punkt 1491.

Vassejietnja-069

Toril, balanserende på samme toppunkt, med Narvikfjell ruvende i bakgrunnen.

Vassejietnja-070

Etter en god lunch nummer to, er vi her i gang med siste etappe bort og opp til selve Vassejietnja. Liv-Bente fører an.

Vassejietnja-071

Vassejietnja-073

Fra punkt 1491 måtte vi ned noen høydemeter, før vi kunne ta fatt på de siste drøye hundre høydemetrene opp og til topps.

Vassejietnja-074

Vassejietnja-079

Etter en lang marsj ser vi endelig mål der fremme..

Vassejietnja-081

En bukket glade og spreke damer på toppen av Vassejietnja.

Vassejietnja-084

Så var det herrene sin tur å ta steget opp på “pallen”.

Vassejietnja-089

Den svenske fjellheim, med hele fjellsider oppkjørt av scooter.

Vassejietnja-090

Utsikt mot vest.

Vassejietnja-092

Utsikt mot øst.

Vassejietnja-099

På retur i retning punkt 1491.

Vassejietnja-100

Vassejietnja-107

Etter å ha foretatt nok en trasportetappe tilbake til punkt 1491, kunne vi endelig sette i gang en etterlengtet nedkjøring.

Vassejietnja-114

Bjørn i fint driv, med damene på slep.

Vassejietnja-115

Vassejietnja-126

Vi samler troppene før siste gli-etappe ned til startstedet, midt i bildet.

Vassejietnja-128

Tilbake ved Vassijaure stasjon.